מחשבון ביוץ: איך יודעים מתי מגיע יום הביוץ?

18.06.17 יום א'
מאת:

כשמנסים להיכנס להריון אחד הפרמטרים החשובים ביותר להצלחה הוא הזמן בו תקיימו יחסי מין. אנחנו לא מתכוונות לזמן הנוח ביותר עבורכן, אלא עבורה: הביצית החמקמקה.

 

התזמון הוא קריטי, משום שמחקרים מראים על כך שכדאי לקיים יחסי מין עוד לפני הביוץ, כך שהזרע (העמיד למשך 48-72 שעות) ימתין בסבלנות לביצית שתגיע. ואם לדייק, התזמון המומלץ ביותר הוא 4 ימים לפני הביוץ, יומיים לפני ביום הביוץ עצמו וליתר ביטחון גם יומיים אחריו.

 

 

כל זאת בקצרה, עכשיו נרחיב:

 

המחזור החודשי שלנו מחולק לשניים: לפני ואחרי הביוץ.
חלקו הראשון נקרא שלב השגשוג proliferative phase בו רירית הרחם משגשגת כהכנה אפשרית להריון. משך זמן השגשוג משתנה מאישה לאישה.
החלק השני נקרא השלב הלוטאלי או שלב ההפרשה (secretory phase) מגיע לאחר הביוץ ונמשך 14 ימים, עד להופעת הוסת. זאת אומרת, שהביוץ מתרחש שבועיים קודם לוסת.

 

וביוץ? מה בדיוק קורה בתהליך הזה?


זה הזמן בו הביצית יוצאת מהשחלה ונעה לכיוון החצוצרה, שם היא ממתינה לפגוש בזרע שיפרה אותה. חלון הזדמנויות זה קיים למשך כ- 24 שעות בלבד. אם הביצית הופרתה (בשעה טובה!) היא תיצמד לרחם ומשם יתחיל הריון. במידה והביצית לא הופרתה, היא תצא מהגוף בוסת.

 

נתון זה מסייע לנו להעריך את יום הביוץ (המשוער) וחישוב הביוץ נעשה באופן הבא:

מחשבים את אורך המחזור הממוצע בחודשים האחרונים ומפחיתים ממנו 14 יום.

במידה ולאישה יש מחזור של 28 ימים, זאת אומרת שביום ה- 28 הגיעה הוסת.
נלך 14 ימים אחורה, נפחית 14 ימים מזמן המחזור (28-14)
ונקבל את התוצאה האומרת שהביוץ התרחש ביום ה- 14 למחזור. (14=28-14)

במידה ולאישה יש מחזור של 31 ימים, זאת אומרת ביום ה- 31 הגיעה הוסת
נלך 14 ימים אחורה, נפחית 14 ימים מזמן המחזור (31-14)
נקבל את התוצאה האומרת שהביוץ התרחש ביום ה- 17 למחזור. (17=31-14)

מכיוון שהמחזורים שונים באורכם ולכל אישה יש מחזור קצת אחר (יכולים לנוע בין 21 ל- 39 ימים) מומלץ לכל אחת המעוניינת להיכנס להריון לעקוב אחרי המחזור החודשי ולבצע את החישוב המותאם לה.

 

חלון ההזדמנויות נמשך כאמור כ- 24 שעות בלבד, אבל קשה לנבא מראש את מועד הביוץ באופן מהימן. מספיקה תזוזה של יום או יומיים לפני או אחרי מועד הביוץ המשוער כדי לפספס את חלון ההזדמנויות היקר מפז ואסור לנו לשכוח שגוף האדם איננו מכונה מדויקת. גם אם המחזור שלכן הוא סופר סדיר, עדיין יכולות להתקיים סטיות לכאן או לכאן ולכן התזמון הוא קריטי. השיטה שציינו למעלה (לקיים יחסי מין ארבעה ימים לפני הביוץ, יומיים לפני, ביום הביוץ ויומיים אחריו) אמורה לכסות את כל האפשרויות.
ואם תרצו לקיים יחסי מין מדי יום בימים הפוריים ואין שום בעיית זרע הידועה לכם - לכו על זה!

 

ovulation gallery 2

 

במידה והמחזור שלכן איננו סדיר או שאתן מעוניינות לבחור בשיטות נוספות לזיהוי הביוץ הנה האפשרויות העומדות לרשותכן:

 

1. ערכות ביתיות לזיהוי ביוץ
אלו הן ערכות הנמכרות בכל בית מרקחת וחנות פארם, ללא מרשם רופא. הן אמינות ביותר עם דיוק של יותר מ-90% עבור נשים בעלות מחזור חודשי סדיר ומשתמשים בהן ממש כמו בבדיקות הריון ביתיות: פיפי על מקל.

את הבדיקה יש לבצע כמה ימים לפני מועד הביוץ המשוער, לפי הוראות היצרן. כאשר מופיע הקו שמסמן את הפרשת ה- LH (הורמון מעורר ביוץ, רמת הורמון זה עולה משמעותית 48 שעות לפני הביוץ) ניתן להניח שהביוץ יתרחש כעבור כיממה.

במידה והמחזור שלכן איננו סדיר או שיש לכן ביוץ מוקדם או מאוחר תצטרכו לבצע מספר רב של בדיקות כדי לבדוק באופן רציף את נוכחות ההורמון בשתן וזה, עלול להיות לא זול. כמו כן מדיווחים של נשים רבות עולה כי במקרים אלה הבדיקות הביתיות עלולות להיות לא יעילות ולא להצביע על הביוץ, למרות שבפועל הוא קורה. מתכון בטוח לסטרס מיותר...

2. מעקב זקיקים (בדיקת אולטרסאונד)
בבדיקה זו עוקבים אחר התפתחות הזקיק בשחלה. באמצעות האולטרסאונד אפשר לזהות זקיק שהולך וגדל. כשהוא נעלם זה אומר שהביוץ כבר התרחש. זו שיטה אמינה מאוד אך היא מזהה ביוץ שכבר התרחש. בצירוף בדיקות הורמונליות (בדיקות דם) ניתן להעריך שהביוץ קרב כשמצליבים בין גודל הזקיק למצב ההורמונלי בגוף אפשר לראות מתי הביוץ יתרחש.


כדי לבצע בדיקה זו באופן יעיל יש להגיע למרפאה כמה פעמים בחודש לשם המעקב הסדיר.

 

 

3. בדיקות הורמונליות
לביצוע בדיקה זו יש לבצע מספר בדיקות דם במהלך החודש, בשעות הבוקר המוקדמות (דרך הפניה). בבדיקות אלה בודקים את ההורמונים אסטרדיול ופרוגרסטרון. כאשר רמות הפרוגסטרון בדם גבוהות כשבוע לאחר המועד המשוער של הביוץ ניתן להעריך בסבירות גבוהה שהתרחש ביוץ. גם כאן אפשר לראות את התרחשות הביות רק בדיעבד אבל אם מצרפים אליה מעקב זקיקים אפשר להעריך את בוא הביוץ מראש, כשנוצר מתאם בין גודל הזקיק למצב ההורמונלי.


לרוב בדיקת האולטרסאונד תיערך מיד לאחר בדיקת הדם. נדרשת הגעה למרפאת נשים במשך כמה פעמים בחודש. בדרך כלל בדיקת האולטרסאונד תיערך מיד אחרי בדיקת הדם.

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין