ערכי בטא בהריון: איך נפענח, ולמה זה חשוב לדעת?

12.11.19 יום ג'
מאת:

ניסיונות כושלים להיכנס להריון יכולים להיות מורטי עצבים לחלוטין. בעיקר במקרים של טיפולי פוריות או הפלות חוזרות ונשנות. אין חוויה עצובה ומתסכלת בתקופה הזו ממקל בדיקה חצוף שמציג לנו רק פס אחד - תכלכל או ורדרד - ובודד להכעיס.

אם אתן במצב הזה, אנחנו קודם כל מחבקות אתכן! מלבד זאת, תוכלו אולי להתעודד באחת הדרכים שהזכרנו בכתבה הזו, או להתעודד מסיפורים של אחרות על הדרך שעברו ועל התוצאות הסופיות (באווירת סיסטרהוד שתמיד מחזקת).

מלבד זאת, אנחנו כאן כדי לחזק אתכן גם בגזרת האינפו, כי אין חכמה כבעלת ניסיון או כמי שיודעת למצוא את המידע הנכון בזמן הנכון. 

 

הפעם אנחנו רוצות לדבר על השלבים המוקדמים של גילוי ההריון ועל ערכי בטא בהריון, באמצעותם ניתן לזהות הריון צעיר. נסביר כאן מה המשמעויות של תוצאות שונות בבדיקה, כדי שתוכלו שאם המצב אולי קצת מעורפל, תוכלו להבין טוב יותר היכן אתן עומדות ובעיקר - הריון - יש או אין? שנדע אם לפתוח בקבוק יין כדי להתעודד או לחגוג (ולא ממש נשתה ממנו).

 

 

אז כשאנחנו מדברות על בדיקה שמודדת ערכי בטא בהריון הכוונה היא לבדיקת דם שבודקת את רמת ההורמון Human Chorionic Gonadotropin המכונה HCG. זהו הורמון שנוצר בהריון על ידי השליה ולכן רמות שלו יכולות להעיד על הריון שמתבשל. הבדיקה נקראת בדיקת בטא מכיוון שערכה לבדיקת הריון יודעת להיקשר לחלק הבטא של ההורמון (יש גם חלק אלפא). 

 

רמת השיא של הורמון HCG בדם היא בטווח שבין חודשיים ועד שלושה אחרי ההתעברות, אך כבר בטווח של שלושה עד חמישה ימים מהיום בו הייתן אמורות לקבל את הווסת, היא יכולה להעיד על תוצאה חיובית. רמת הורמון שמתחת ל ל-5mIU/ml יעיד על תשובה שלילית ועל כך שאין הריון, ורמת הורמון מעל 25mIU/ml נחשבת לתשובה חיובית. 

 

 

שימו לב שבדיקה ביתית שבודקת ערכי בטא בהריון באמצעות הרמה של ההורמון בשתן היא מדויקת פחות מבדיקת הדם. היא יכולה לציין תוצאה שלילית בשלב מוקדם של ההריון מכיוון שעדיין לא מזהה את ההורמון, ובמקרים מסוימים (בקרב מי שמבצעת טיפולי פוריות) היא יכולה להראות תשובה חיובית שגויה. לפעמים, כדאי לעשות בדיקה בשלב מאוחר, רק כדי להיות בטוחות שהתוצאות לא ישחקו לנו עם המוח במקרה של תוצאה חיובית בשל הריון כימי (הריון שנופל מיד ולא מפסיק להתפתח) או במקרה של תוצאה שלילית שאחריה נצא להשתולל בבר ובסוף נגלה שהיינו בהריון. 

 

אם ביצעתן בדיקת דם למדוד ערכי בטא בהריון, דעו שהבדיקה רגישה לרמת הורמון של  10-5 mIU/ml וערך נמוך מכך מעיד על כך שאין הריון. רמת הבטא אמורה להכפיל את עצמה מדי יומיים, ולהגיע לשיא של סביב 100,000 כחודשיים עד 80 יום מהתאריך של הווסת האחרונה. אז מתחילה ירידה עד לשבוע 20, ומשם רמת ההורמון תישאר יציבה.

 

אלה טווחי רמות הבטא שאמורות להיות בכל שלב של ההריון:

  • 3 שבועות: 5 – 50 mIU/ml.
  • 4 שבועות: 5 – 426 mIU/ml.
  • 5 שבועות: 18 – 7,340 mIU/ml.
  • 6 שבועות: 1,080 – 56,500 mIU/ml.
  • 7 – 8 שבועות: 7,650 – 229,000 mIU/ml.
  • 9 – 12 שבועות: 25,700 – 288,000 mIU/ml.
  • 13 – 16 שבועות: 13,300 – 254,000 mIU/ml.
  • 17 – 24 שבועות: 4,060 – 165,400 mIU/ml.
  • 25 – 40 שבועות: 3,640 – 117,000 mIU/ml.
  • נשים שאינן בהריון: < 5.0 mIU/ml.

אם רמות ה-HCG גבוהות במיוחד, הדבר יכול להעיד על הריון מרובה עוברים או הריון שאינו תקין. עליה נמוכה עשויה להעיד על בעיה כמו הריון מחוץ לרחם או על הפלה, אבל גם לעיתים ישנו ביוץ מאוחר, שבעקבותיו יהיו רמות נמוכות מהמצופה. במקרים כאלה תתבקשו על ידי הרופאה לבצע בדיקת דם נוספת לבדיקת ערכי הבטא בהריון תוך 48 עד 72 שעות, כדי לראות אם יש שינוי ברמת ההורמון. בכל מקרה, אם יש שאלה כלשהי בשלבים המוקדמים לגבי בריאות ההריון יתבצעו כמה בדיקות בהפרש של יומיים זו מזו. דעו שבכל מקרה, ערכי בטא בהריון אינם כלי לבדיקת גיל ההריון מכיוון שיש טווח גדול במספרים בין הריון להריון. 

 

 

בכל מקרה של חשד לבעיה, בדיקת האולטרסאונד הראשונה שמתבצעת בין שבוע 6 ל-9 להריון תתן הרבה יותר מידע מבדיקת הבטא. בדרך כלל, אין שום צורך בהריון לבדוק את רמת ההורמון מעבר לבדיקת ההריון הראשונית, אלא אם ישנם סימנים לבעיה או אם ישנו דימום, התכווצויות או היסטוריה שכוללת הפלות מרובות. 

 

אחרי אובדן הריון רמת ההורמון אמורות לחזור למצב הרגיל תוך חודש עד חודש וחצי לאתר שהסתיים, כאשר על משך הזמן ישפיעו רמות ההורמון שהיו בהריון שאבד והדרך בה הופסק - בין אם בדרך טבעית, בגרידה או לידה. יש רופאים שיבקשו לבצע שוב בדיקת דם לוודא שרמת ההורמון חזרה למצב הרגיל לפני ההריון. ואז... אפשר לנסות שוב.

 

++++

 

קראתן והתמלאתן בעוד שאלות? מוזמנות לדבר איתנו בתגובות ובקבוצה הסודית שלנו!

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין