ירידת מים: מה חשוב לנו לדעת?

24.10.19 יום ה'
מאת:

מכירות את הרגע הזה בסרטים ההוליוודיים כשגלון היסטרי של מים נשפך בשניה משמלתה של אישה שזועקת: "או מאי גאד, מאיי ווטר ג'סט ברוק!"? משם בדרך נעבור בקאט לרגע בו אנו רואים אותה מזיעה בבית החולים וצורחת על בן הזוג כשהרופא צועק: "פוש, פוש!",ותוך שניה יוצא התינוק (לרוב די גדול ביחס לניו בורן). וזהו, סה טו. כך נראות כל הלידות. לא?

אז כמו שאף אחד לא מסיים שיחת טלפון מבלי לומר ביי, ואף אחת לא תצא מהמכונית מבלי לנעול את הדלת, כך גם רגעי הלידה בסרטים ממש רחוקים מהמציאות ובעיקר - החלק של ירידת המים. 

אז בואו נדבר רגע באמת על מה שקורה בחיים האמיתיים, איך זה מרגיש, מה המשמעות ומה חשוב לדעת לעשות (או לא לעשות).

 

 

נתחיל בכמה מילים על מי שפיר...

כפי שאנחנו יודעות, המים בהם משכשך בנחת העובר שלנו הם מי שפיר, שמסייעים לו לשמור על חום הגוף ומגינים עליו. את שק מי השפיר מקיפים קרומים, המגינים עליו מזיהומים. מי השפיר בחלק השני בהריון, השלב שבו ירדו המים, מורכבים בעיקר מהשתן של העובר, וגם מהורמונים ונוגדנים. הרגע של ירידת המים הוא למעשה השלב שבו נקרעים הקרומים שסביב השק, מה שגורם למים לצאת.  

ברוב המוחץ של המקרים, לידה תתחיל בצירים וירידת המים תתרחש רק בהמשך, לרוב סביב פתיחה של 7-8 ס"מ. עם זאת, ב-15 אחוז מהמקרים הלידה תתחיל בירידת מים. לכן, כאשר זה קורה - זו סיבה להגיע למיון. 90 אחוז מהנשים יפתחו לידה אחרי ירידת מים, המהווים סימן מקדים ללידה.

 

מה נרגיש?

אז באמת לא מדובר פה בחווית ספלאש וגמרנו כמו בסרטים האמריקאיים, והאמת היא שמדובר בחוויה שונה מאישה לאישה, שקשורה גם לגורמים לירידת המים וגם למיקום העובר. התחושה יכולה להיות של זרזיף מים או של זרימה יותר רצינית. ירידת המים יכולה לבוא בטפטוף שעשוי גם להפסיק ולחזור, במקרים בהם ראש העובר סותם את צוואר הרחם. תזהו שמדובר בירידת מים מכיוון שהם לא יפסיקו לרדת, ועל פי הריח - המזכיר ריח של זרע. שימו לב לצבע המים - כאשר המים שקופים זהו צבע תקין. אם המים עכורים מדובר במים מקוניאליים. מה המשמעות? סורו לפסקה הבאה.

 

 

מים מקוניאליים

המראה של מים מקוניאליים הוא מראה עכור, מכיוון שאלה מים שנמהלה בהם הצואה של העובר. בעיקרון, את הצואה הראשונה העובר עושה אחרי היציאה מהרחם, והעובדה שישנם מים עכורים משמעותה ששיחרר את הצואה כבר ברחם, ועשויה להצביע על כך שנקלע למצוקה. לא צריך להילחץ מכיוון שמדובר באירוע לא מאוד נדיר, וכ-15 - 20 אחוז מהתינוקות נולדים עם מים מקוניאליים, אך חשוב להגיע לבית החולים מיד כדי להיבדק ולהיכנס להשגחה. 

 

ירידת מים משבוע 37 והלאה

לידה משבוע 37 והלאה אינה נחשבת לידה מוקדמת. לכן, כשיורדים המים בשבועות הללו אין כל סיבה לדאגה, וזהו סימן שהלידה קרובה. עם ירידת המים יש להגיע לבית החולים, מכיוון שכאמור, מי השפיר מגינים על העובר, וחשוב לוודא שאכן תתפתח לידה והוא לא יהיה חשוף לזיהומים. אם לא יתפתחו צירים בתוך 24 שעות מירידת המים, תישקל האפשרות של זירוז לידה. כאשר אישה מגיעה למיון לאחר שירדו לה המים ועדיין אינה נמצאת במצב של לידה, ההמלצה היא להיכנס לאישפוז נשים ולהמתין עד 24 שעות לכך שיחלו צירים ותתפתח לידה באופן טבעי. אם עדיין לידה אינה מתפתחת לרוב יומלץ על זירוז. 

 

 

ירידת מים מוקדמת

כאשר מדובר בשלב מוקדם יחסית של ההריון, עוד לפני שבוע 24, ישנם סיכונים רבים לעובר וגם לאישה, ולכן לרוב ימליץ הצוות הרפואי על הפסקת הריון. 

כאשר המים יורדים בין שבוע 24 ל-34 יבדקו הרופאים אם ישנו זיהום שהוביל לירידת המים. אם יימצא זיהום כזה האישה תעבור זירוז לידה כדי להגן עליה ועל העובר. אם אין כל סימן לזיהום, ישאפו הרופאים למשוך את ההריון עד כמה שאפשר. האישה תקבל סטרואידים החשובים להבשלת הריאות של העובר ואנטיביוטיקה למניעת זיהומים. השאיפה תהיה למשוך את הזמן ככל האפשר כדי ליילד את האישה בשבוע 34, על מנת שהתינוק ישהה את המקסימום זמן האפשרי ברחם, המקום הכי בריא וטוב עבורו בשלבים הללו. אם יופיעו סימני זיהום בכל זאת לא תהיה ברירה אלא ליילד מיידית.  

 

מהן הסיבות לירידת מים מוקדמת?

זיהום הוא אחת הסיבות לכך שהמים יורדים מוקדם מהצפוי. סיבות נוספות קשורות לגיל האם, תזונה, ניתוחים או הפסקות הריון, אי ספיקת צוואר הרחם, ריבוי מי שפיר או הריון מרובה עוברים (שגורמים לקרומים להימתח), עישון ועוד. לפעמים, הצוות הרפואי לא יידע להסביר בוודאות מדוע בדיוק התרחשה ירידת המים. 

 

 

מה אסור לעשות?

אחרי שיורדים המים אסור לעשות סקס, לטבול באמבטיה או לשים טמפונים מחשש לזיהומים. אם מדובר בטפטוף קל שמשאיר אתכן בחוסר ודאות, גשו לבית החולים ושם יבדקו אם אכן מדובר בירידת מים. גם אם המים יורדים מוקדם מהצפוי אל תילחצו, אך דעו שחשוב להגיע לבית החולים המתורגלים בכל סוגי המקרים ויידעו להמשיך לטפל באופן הנכון לכן ולבייבי שלכן. 

 

>>><<<

 

יש לכן עוד שאלות ותהיות בנושא? מוזמנות לשתף אותנו בתגובות או בקבוצה הסודית שלנו!

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין