כל מה שכדאי לדעת על זירוז לידה

22.04.17 יום ש'
מאת:

בין אם אתן מהנשים שנהנות מכל רגע בו אתן בהריון, או שאתן לא מחובבות התקופה, כולנו בסופו של דבר רוצות להגיע לסופו של התהליך ולהחזיק תינוק בריא בידיים. לרוב הלידה פשוט תתחיל מעצמה ללא התערבויות כלל, והיא תהיה בין השבוע 37 לשבוע 42. אך אם מתעוררת בעיה כלשהי וקיים חשש להיווצרות סיבוכים לאם או לתינוק, יתכן ויהיה צורך בהתערבות כלשהי שמטרתה להקדים את תהליך הלידה. במידה ולא מדובר בהתערבות ניתוחית (ניתוח קיסרי) ייתכן וימליצו לכן על תהליך זירוז הנקרא גם ׳השראת לידה׳ כאשר סוג הזירוז המדויק ייקבע בהתאם לנסיבות הרפואיות.


זירוז יכול להתבצע אצל אישה הנמצאת בשלב הצירים, ויכול גם להתבצע אצל אישה שתהליך הלידה עדיין לא החל. במקרה כזה הזירוז בא על מנת לחקות תהליך טבעי של ריכוך של צוואר הרחם ולעודד כיווץ של הרחם וזרימת הורמונים המסייעים לתחילתם של הצירים, היווצרות פתיחה ומחיקה של צוואר הרחם.

 


הסיבות הרפואיות העיקריות לזירוז:


1. רעלת הריון או יתר לחץ דם חמור
במידה וקיימת סכנה להתפתחות של רעלת הריון אצל האם, דבר העלול לגרום לסיבוכים קשים, הצוות הרפואי יבצע זירוז לקידום הלידה. במקרה כזה, גם אם שבוע ההריון הוא מוקדם משבוע 37, וזו תהיה לידת פג, יעדיף הצוות לזרז את הלידה ולא לסכן את חייה של היולדת.


2. מיעוט מי שפיר
כאשר קיים חשש למיעוט מי שפיר קרוב לוודאי שתהיה התערבות של זירוז כדי למנוע מצוקה אצל העובר.


3. לידה שאינה מתקדמת
תהליך הלידה החל, ישנם צירים, אך הלידה אינה מתקדמת, הצירים אינם מתגברים, אין פתיחה או הפתיחה אינה גדלה. ככל שעובר הזמן ואין התקדמות כך גדל הצורך בזירוז על מנת לסייע בקידום הלידה.


4. ירידת מים ללא התחילת צירים
במידה ושק השפיר נקרע, אך הלידה לא החלה בטווח זמן של 24-48 שעות מרגע ירידת המים, עלול להתרחש זיהום אשר מסכן את חיי האם והעובר.


5. ניטור חשוד של הדופק העוברי
ביצוע מוניטור אשר מעיד על כך שיתכן והעובר במצוקה.


ישנן מספר שיטות לזירוז לא כולן מתאימות לכל אחת, ולא את כולן ניתן לבצע בכל שלב אבל חשוב להכיר את כולן כך שאם וכאשר תגיעו לרגע האמת תוכלו להבין יותר טוב את האפשרויות העומדות בפניכן ולקבל החלטה מושכלת. איך אנחנו תמיד אומרות? ידע זה כוח!


שיטות ידניות:


 - סטריפינג
שיטה זו נקראת גם הפרדת קרומים מלאכותית. בסטריפינג הזירוז מתבצע באופן ידני או בעזרת מכשיר מיוחד. הפעולה כאן היא של הפרדה בין הקרומים של שק מי השפיר לדופן הרחם, מה שמשחרר הורמונים הנקראים פרוסטגלנדינים המעודדים את הצירים. ניתן לבצע סטריפינג החל מפתיחה 3 שאז ניתן להחדיר אצבע או שתיים. לרוב זירוז זה יתבצע החל משבוע 38 ורק כאשר העובר במנח ראש. זוהי שיטה פשוטה יחסית והיא אינה מהווה סיכון ממשי לאם או לעובר. יחד עם זאת זו פעולה פולשנית שעשויה לגרום לאי נוחות וכאב, ואף לגרום לדימום קל.


- פיקוע מי שפיר
באמצעות פוקען מפלסטיק במהלך בדיקה וגינלית ניתן לפקוע את קרומי מי השפיר ועל ידי כך לגרום לזירוז לידה על-ידי שחרור מקומי של פרוסטגלנדינים טבעיים. ברגע שהקרום נקרע, הגוף מתחיל לייצר את הורמון הפרוסטגלנדין באופו מוגבר, מה שמוביל להתחלה של צירים. תהליך זה אינו כואב יותר מאשר בדיקה וגינלית רגילה, אך הוא עלול לגרום בהמשך להתערבויות נוספות מכיוון שבמידה ולא מופיעים צירים מספר שעות לאחר הפיקוע עלול להתפתח זיהום המסכן את האם והעובר ולכן מתחילים בתהליך זירוז תרופתי של מתן פיטוצין לוריד.

 

שיטות מכניות:

 

- החדרת בלון
מחדירים צנתר אל צוואר הרחם, כאשר בקצה שלו מחובר בלון שאיננו מנופח. לאחר מיקום הבלון, מנפחים אותו באופן הדרגתי עד שנוצרת הרחבה מקומית. תהליך זה גורם לגוף להפריש פרוסטגלנדינים אשר מרככים את צוואר הרחם ומעודדים היווצרות צירים. זוהי שיטה ללא סיכונים או תופעות לוואי, אך היא עלולה לגרום לחוסר נוחות מאחר והבלון עשוי להיות בתוך הגוף עד 24 שעות.

 

שיטות תרופתיות:

- ג'ל או נר
החדרה של ג'ל או נר לתוך הנרתיק, המכילים פרוסטגלנדינים. תופעות הלוואי של שיטה זו הן שהיולדת עשויה לסבול מצירים חזקים במיוחד, תכופים מאוד וכואבים. שיטה זו נחשבת ליעילה אך היא מהווה סיכון להיווצרות סיבוכים עקב גירוי יתר של הרחם להתכווץ. סיכון זה גדל אצל יולדות שכבר ילדו בעבר, ובעיקר אצל נשים שילדו בניתוח קיסרי.


- פיטוצין
תרופה הניתנת בעירוי, והחומר המוחדר, הפיטוצין, אמור לחקות את פעולת האוקסיטוצין, הורמון טבעי בגוף, שגורם להתכווצות הרחם ולצירים. השיטה יעילה בעיקר כשיש כבר פתיחה ומחיקה של צוואר הרחם אבל עוד אין מספיק צירים, ולכן לרוב הפיטוצין ניתן כשלב שני לאחר זירוז ראשוני אחר. ישנו סיכון לקרע של הרחם כתוצאה ממינון לא נכון של הפיטוצין, ולכן יש לשים לב למינונים. חשוב לדעת ששיטת זירוז זו מלווה בשיעור גבוה של ניתוחים קיסריים.

 

כל מה שכדאי לדעת על זירוז לידה


שיטות טבעיות לזירוז לידה:


לפעמים מדובר בהריון תקין לחלוטין, המתקרב לקצה הגבול העליון של שבועות ההריון, אך תהליך הלידה אינו מתחיל מעצמו ואינו נראה באופק. מדובר בתקופה מאוד מתסכלת אשר לרוב מלווה בקשיים פיזיים של ממש להמשיך ו׳לסחוב׳ את ההריון, תחושת המתנה מעיקה וחוסר סבלנות. במקרה כזה אפשר לנסות ולנקוט בשיטות טבעיות אשר יכולות לעזור לגוף לקדם עניינים ולהתחיל את התהליך הלידה המיוחל.


כמובן שניתן לשלב חלק מהשיטות הטבעיות יחד עם השיטות הרפואיות ולהיעזר בהן גם במצבים הרפואיים שציינו למעלה, לפי המלצות הצוות הרפואי.

 

- שיאצו

טיפול טבעי (שהוא גם מהנה) בו המטפל/ת לוחצים על נקודות ספציפיות בגוף שתפקידן להניע את האנרגיה באזור האגן על מנת לקדם תחילת לידה. זהו טיפול אפקטיבי ביותר ולרוב מספיק טיפול אחד בשביל להניע את התהליך.


- דיקור סיני
כמו שיאצו, גם כאן המטפל/ת משתמשים במחטים לדקר בנקודות ספציפיות בגוף הגורמות להנעת האנרגיה באזור האגן.


- גירוי פטמות
עיסוי של הפטמות נמצא כמעודד צירים. כשהשדיים מגורים משתחרר בגוף אוקסיטוצין, הורמון המייצר צירים. שיטה זו יעילה בדרך כלל רק אחרי שצוואר הרחם התקצר ויש פתיחה.


 - סקס
סקס ידוע כזרז לידה טבעי אפקטיבי למדי. ישנן שלוש נקודות עקריות:
- אורגזמה מייצרת גירוי של הרחם וגורמת לו להתכווץ מה שמוביל לתחילת צירים.
- יחסי מין משחררים בגוף אוקסיטוצין אשר גורם לייצור צירים.
- הזרע של הגבר מכיל ריכוז גבוה של פרוסטגלנדינים אשר גורמים לריכוך צוואר הרחם ופתיחה.
קיום יחסי מין אפשריים כל עוד לא היתה ירידת מים (לאחר ירידת מים יש חשש לזיהום כתוצאה מיחסי מין). למי מכן שדואגת מפגיעה או טראומה לתינוק, אתן יכולות להיות רגועות, אין כל סכנה לתינוק והוא אינו מודע ליחסי המין כלל.


- הליכה ועלייה במדרגות

ההליכה והעלייה במדרגות מסייעים לתינוק להתבסס באגן כתוצאה מתנועות מפרקי הירכיים, ובכך לקדם את הלידה ולהביא לתחילת צירים ופתיחה.


- שמנים אתריים
השמנים עוזרים ליולדת להירגע ולהיכנס למוד של לידה. אפשר לעסות איתם את הגב התחתון ואת אזור הסאקרום ובכך לעודד זרימת אנרגיה באזור האגן ולעורר את המערכת ההורמונלית. השמנים המומלצים הם מרווה מרושתת, יסמין, ורד, ותפוז.


- שמן נר הלילה (אומגה 6)
לשמן זה יש סגולות רבות והוא עוזר בריכוך צוואר הרחם. השמן בדרך כלל מגיע בכמוסות ג'ל. המינון המומלץ החל משבוע 36 הוא 500 מ"ג והחל משבוע 38 אפשר להעלות את המינון עד 1000 מ"ג. השמן אסור לשימוש ע"י נשים שההריון שלהן הינו הריון בסיכון מסיבות שונות, ובכל מקרה מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לפני השימוש.

 

 

+++


ולסיום, לכל ההריוניות באשר הן, אנחנו מאחלות לכן לידה קלה, נעימה ומעצימה בין אם היא מזורזת או מתקדמת בקצב שלה. נחזור שוב על כך שידע זה הסופר-פאוואר שלנו וכדי לדעת עוד ועוד ולהתכונן ללידה מהבחינה הזו אנחנו ממליצות בחום להאזין לפרק 16 בפודקאסט שלנו, העוסק בהכנה ריגשית ללידה וגם לפרק 10: פגישה עם מיילדת. האזנה נעימה!

 

לחישוב תאריך הלידה המשוער ולמעקב הריון מוזמנות לבקר במחשבון ההריון >>

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין