לא לשכוח לנשום: איך להקל על כאבי צירים ראשוניים

05.02.20 יום ד'
מאת:

לומר שלידה נראית שונה לגמרי מהקלישאות שאנחנו רואות בסרטים היא אמירה שכבר הפכה לסוג של קלישאה בפני עצמה, ולפתיח הנפוץ של קורסי הכנה ללידה, הרצאות, או כתבות (היוש) בנושא. אבל, בשונה מהקלישאה הקולנועית, כאן מדובר דווקא בקלישאה נכונה וכואבת.

 

בעוד שבסרטים אנחנו רואות מיד צירים נוראיים, נסיעה מהירה למיון, כמה דחיפות בבית חולים ותינוק שיוצא - במציאות מדובר ברוב המקרים בתהליך מתיש והדרגתי מאוד, שיכול להימשך הרבה מאוד זמן. בעיקר בלידות הראשונות.

 

 

כמה זמן? 8 עד 12 שעות ואפילו 24 שעות בלידה ראשונה. בלידות הבאות משך הזמן אמור להתקצר בערך במחצית. 

 

וכמובן שלפני לידה - בעיקר ראשונה אבל לא רק - החשש מכאבי הצירים הוא אחד החששות הבולטים והנפוצים, בעיקר לנוכח הסיפורים המפחידים והמור"קים הלא פשוטים שאנחנו נתקלות דווקא בהם לקראת הדיו דייט שלנו. 

 

אז אחד מהדברים שחשוב לדעת כהכנה מוקדמת, הוא שככל הנראה תעברו לא מעט שעות עם צירים בבית, לפני שיקבלו אתכן בבית החולים.

 

בלידה ראשונה מיילדות ממליצות להגיע בשלב שבו אתן חוות צירים כואבים באורך של דקה, בהפרשים של 3 -4 דקות.

 

בלידה חוזרת מומלץ להגיע כאשר במשך שעה ישנם צירים סדירים משמעותיים וכואבים באורך של כדקה, גם אם רחוקים יחסית.  אם תגיעו לפני, אתן עשויות להישלח הביתה כלעומת שבאתן, מה שעשוי להיות מתסכל ומעייף.

 

המשמעות של העניין היא שישנו פרק זמן משמעותי בו אנחנו עדיין בבית, וצריכות למצוא דרכים להתמודד עם כאבי הצירים, עד לשלב שבו אתן מגיעות לבית החולים ויכולות לקבל אפידורל - או ממשיכות ללידה טבעית.

 

איך אנחנו עושות את זה? ישבנו לשוחח על הנושא עם רוית שטרן גינת, דולה, מכשירת דולות ומדריכת הכנה ללידה, שנתנה לנו כמה עצות חשובות:

 

קודם כל - לנוח

ישנה נטיה רווחת להתחיל לרצות להיות בפעילות מהרגע שמתחילים הצירים: לקפוץ על כדור פיזיו, להתנועע, לרקוד, לנקות את הבית, לאפות...

וההמלצה היא דווקא הפוכה.

 

בגלל ששלב הצירים עשוי להיות ארוך וממושך, חשוב לנוח ולשמור אנרגיה לשלבים המאוחרים יותר. לכן, חשוב לנסות לנוח כמה שיותר. נסו להקשיב לגוף שלכן, לנוח, לישון או לצפות בטלוויזיה. כאשר תרגישו לאט לאט שהגוף כבר לא מאפשר לכן לנוח זהו אחד הסימנים שהלידה כבר מתקדמת.

 

וגם אז, כדאי לנוח בין ציר לציר. 

 

אווירה רגועה

כדאי מאוד ליצור אווירה נוחה ורגועה ככל האפשר. לשים מוזיקה רגועה שאתן אוהבות. לאכול משהו ולשתות הרבה. לא לעדכן את כל העולם כדי שלא ליצור יותר מדי לחץ מסביב. בקיצור - ליצור אווירה שתסייע לך להיות שלווה ורגועה ובהתאמה, לללידה להתפתח.

 

מים, מים, מים

מים הם אמצעי יעיל להתמודדות עם כאבי צירים. אמבטיה יכולה להרגיע ולאפשר לגוף מנוחה, וזוהי גם אינדיקציה לרמת ההתקדמות של הלידה: אם חשתן בכאבי צירים והאמבטיה מיתנה את התחושות, יש לכן עוד זמן. לעומת זאת, אם יש באמבטיה קפיצה בצפיפות ועוצמת הצירים - סימן שאתן מתקדמות לעבר לידה. 

אם אמבטיה לא מדברת אליכן, כמובן שמקלחת היא חלופה טובה. אפשר לכוון את זרם המים לאזורים המשמעותיים בהם אתן חשות כאב.

 

חם-קר

קירור או חימום של האזורים הכואבים יכול גם לעזור. כרית מחוממת או שקית קרח מהפריזר על האזור הכואב - הבטן, או הגב התחתון יכולה להיות מועילה מאוד ברגעים הקשים. גם עיטוף עדין של צעיף חם מסביב לבטן יכול לסייע. 

 

עליה לצורך ירידה

כאשר הצירים אינם סדירים ניתן לעלות או לרדת במדרגות בקצב איטי, עם מנוחות בין לבין. העליה והירידה המתונות מסייעות לעובר להתמקם במקום הנכון לקראת המשך התהליך. 

 

תנוחות ותרגילים

כפי שכבר הזכרנו, חשוב מאוד להקשיב לגוף ולעשות מה שנוח ומה שעובד עבורך.

 

בשלב הראשוני מומלץ לנוח כמה שיותר, כשהצירים יתגברו, הגוף עצמו כבר יבקש להיות בתנועה ובפעילות.

 

אפשר לנוח על הצד (רצוי לצד שמאל, אז זרימת הדם אל העובר היא הטובה ביותר). אפשר גם לעשות זאת בתנוחת כפיות מרגיעה עם בן הזוג שיוכל לעסות את הגב בזמן הציר. 


כמה תנוחות ותרגילים שיכולים לעזור:

 

הישענות קדימה
תנוחות של הישענות קדימה מורידות לחץ מהאגן ויכולות להקל על הכאב, ניתן לשלב עם עיסוי בגב מהמלווה. אפשר להישען קדימה על הכדור, על הספה או על שולחן. 

 

כדור פיזיו
ישיבה על הכדור תוך תנועות מעגליות של האגן יכולה להקל על הכאבים, כאשר בשיא הציר התנועות יהפכו למהירות יותר. 

 

כסא נדנדה
ישיבה על כסא נדנדה יכולה לסייע בהקלה בשל התנועה המרגיעה והמונוטונית, והתמיכה באגן. 

תנוחת ריקוד
תנוחה שדומה לריקוד סלואו שבו אתן נשענות על בן הזוג כשידיכן כרוכות סביב צווארו, והוא יכול לעסות את הגב שלכן בעדינות תוך כדי. 

 

הרמת הבטן
בן הזוג או המלווה יכול לעמוד מאחוריכן ולהרים את הבטן בזמן הציר. 

 

 

נשימות

נשימות איטיות ועמוקות הן אחד הדברים שעשויים לעבוד, ודווקא זה לא פשוט כמו שזה נשמע כאשר אתן חוות כאב.

הנטיה הטבעית היא דווקא לנשום במהירות או לעצור את הנשימה. אבל כדאי לקחת אוויר דרך האף ולהוציא אט אט דרך הפה, בהתאמה עם הציר.

 

ספירה יכולה לעזור (אולי בסיוע בן/בת הזוג). יש לספור עד 3 - 4 בשאיפה ולהישאר על אותו בקצב בנשיפה. השמעת קול תוך הוצאת אוויר יכולה גם לסייע בהקלה על הכאב, כאשר צלילים עמוקים ונמוכים הם הטובים ביותר.

 

כדאי לשים לב שהקול יוצא מהחזה ולא מהגרון. 



מכשיר טנס

מכשיר טנס מבוסס על גישה לטיפול בכאבים שנקראת Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation

 

הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שיבוש המידע על הכאב הנמצא בקצות העצבים, ובכך מניעה שלו לעבור אל המוח. את המכשיר מחברים לגוף באמצעות מדבקות על הגב בכמה נקודות, והוא שולח פולסים חשמליים עדינים אל קצות העצבים.

 

ישנן נשים שמתחברות יותר וישנן כאלה שפחות. חשוב לדעת רק שמומלץ להשתמש בו מתחילת הצירים, וכך יעילותו גם גבוהה יותר בהמשך תהליך הלידה.

 

חשוב כמובן להסיר את המכשיר אם אתן נכנסות לאמבטיה או מקלחת. עלות השכרה של מכשיר טוב נעה בין 350 ל-500 ש"ח.

 

ישנן קופות חולים שמאפשרות מחיר מסובסד, וכן ניתן לקבלו בחינם בסניפי יד שרה (תמורת פיקדון שמוחזר עם השבת המכשיר), ויש צורך רק לקנות אלקטרודות אישיות. עם זאת, לדברי רוית, חלק מהמכשירים שניתן למצוא ביד שרה אינם מועילים.

 

 

אז אם אנחנו צריכות לבחור דבר אחד חשוב שלמדנו מכל זה, הוא שרוגע הוא מילת המפתח.

 

אנחנו ממליצות להקיף עצמך באנשים שמרגיעים אותך. ליצור אווירה רגועה ונעימה - כל אחת ומה שזה אומר עבורה, ולנסות לנשום כמה שיותר עמוק.

 

כדאי להיות כמה שיותר מיודעות ומוכנות אבל לא תמיד אפשר לדעת איך להתכונן ללידה, והרבה פעמים נכין עצמנו לסנריו מסוים שלאו דווקא יקרה.

 

אז אנחנו בעיקר ממליצות להיות רגועות ומכוונות, להיות מוכנות גם לשינויים ולהכין גם את המלווים שלכם כמה שיותר, כדי שיידעו להיות שם באמת עבורכן. 

 

תוכלו למצוא עוד עצות מחוכמת האמהות במחשבון ההריון שלנו, וכמובן - להתייעץ על כל נושא שבעולם בקבוצה הסודית של אמהות בסטייל!

 

----

 

יש לכן עצות נוספות? מוזמנות לשתף בקבוצה הסודית

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין