קרוב לאמא : מחלקת אפס הפרדה

01.11.17 יום ד'
מאת:

הקשר הקרוב והרציף בימים שלאחר הלידה הינו צורך טבעי של אימהות ותינוקות שזה עתה נולדו ויש לכך משמעות והשפעה לטווח קצר וארוך. ישנה חשיבות רבה להמשך המגע בין האמא, היולדת הטרייה ובין התינוק שעד לפני רגע היה עובר עטוף ומוגן בתוך הרחם, המקום בו שהה במשך 9 חודשים. קולה של האם, הריח שלה וחום גופה אלו הדברים היחידים המוכרים לו וההצמדות אליהם עוזרים לו להסתגל אל החיים שבחוץ.

 

מחקרים רבים מראים כי תינוקות הנשארים במגע עור לעור עם האם לאחר הלידה ואינם מופרדים לאחר הלידה בוכים פחות, רגועים יותר ויונקים בקלות רבה יותר. ויש גם סיבות רפואיות מוכחות: מגע ממושך ורציף של עור לעור מפחית את הסיכוי לצהבת, מורידה את רמת הורמון המתח ושומרת על וחום הגוף יותר טוב, תודות לחום הגוף של האם. מחזקת את המערכת החיסונית של התינוק, שומרת על רמת סוכרים בדם מאוזנת יותר ועל קצב נשימה טוב יותר בהשוואה לתינוקות שהופרדו מאמם.

 

 קרוב לאמא : מחלקת אפס הפרדה

 

למגע העור בעור יש יתרונות רבים עבור האם שכדאי להכיר: הורמונים המופרשים כתוצאה מהמגע מחזקים את תהליך ההיקשרות לתינוק ואף תורמים להפחתת הסיכון לדיכאון אחרי לידה ומסייעים להחלמה פיזית של הגוף. בניגוד לדעה הרווחת שאשה אחרי לידה זקוקה למנוחה בנפרד מהתינוק, הוכח מחקרית שיולדות נחות ומתאוששות מהלידה טוב יותר כאשר התינוק נמצא לידן ולא רחוק מהן. במקרים בהם אין סיבה רפואית של היולדת או התינוק המצריכה טיפול מיידי והיולדת כמובן מעוניינת בכך, האפשרות להצמיד את התינוק לגוף האם לאחר הלידה (גם האב כמובן יכול לקחת חלק במשימה זו) ולהעניק את החיבור הכל כך טבעי בין ההורים לתינוק היא האפשרות העדיפה והמומלצת ביותר.

 

להורים ישנה הזכות המלאה לחוות ולהשתתף בכל שלב בטיפול בילדם ושיטות וסגנון הטיפול ביילודים בריאים עובר שינוי בעולם כולו לשיטות אשר לא מפרידות בין המשפחה מחדר הלידה ועד לשחרור הביתה. גישה זו נקראת ׳אפס הפרדה׳.

 

מחלקת יולדות ג׳, במרכז הרפואי מאיר הוקמה לפני כשנה ותוכננה במיוחד כדי להמשיך את גישת אפס ההפרדה הנהוגה בחדרי הלידה בבית החולים גם אחרי הלידה. זאת כדי לתמוך בהורים שבחרו באפשרות זו ולהקל עליהם את השהות הצמודה לתינוק.

המחלקה מאפשרת להורים ולתינוק לא להיפרד לרגע אחד עד לשחרור הביתה מבית החולים. פתיחת המחלקה נועדה לתת את המענה המדויק ליולדות המעוניינות בקיום אפס הפרדה מלא לאחר הלידה וכך לאחר הלידה האם והתינוק יעלו יחד למחלקה המטפלת יחד ביולדת וביילוד תוך שיתוף מלא של ההורים בטיפול בתינוק.

 

אפס הפרדהצילום: ענת לובלינג קפנר

 

אין במחלקה תינוקייה ואין אפשרות להשאיר את התינוק בהשגחת צוות בית החולים, אחד ההורים או המלווים תמיד משגיחים על התינוק, כמו בבית. כדי לעזור ליולדת לנוח ולהתאושש מהלידה בעצמה, מומלץ שישאר איתה מלווה (בן הזוג, אמא וכו׳) בכל שעות היום ובמיוחד בלילה. המחלקה בנויה כך שישנה מחיצה קבועה המפרידה בין המיטות בחדרים ומעניקה פרטיות מלאה ולצד כל מיטה יש כורסה נפתחת נוחה עבור המלווה המאפשרת מנוחה בלילה.

 

כל הבדיקות הנערכות לתינוק וגם ההדרכה של טיפול בתינוק, ייעוץ הנקה ותהליך השחרור נערכים ברוב במקרים בחדר עצמו סמוך למיטת היולדת ותמיד תמיד בנוכחות האם, האב או מלווה.

 

איך ניתן להגיע למחלקה?
במידה ואין סיבה רפואית המונעת את השהות במחלקה כמו ניתוח קיסרי, רעלת הריון קשה, תינוק שנולד לפני גיל 37 שבועות או במשקל נמוך וכן במצבים רפואיים לא צפויים לאם וליילוד ובמידה ויש מקום פנוי במחלקה ניתן לבחור במחלקת יולדות ג׳.

מחלקת היולדות הוותיקה ממשיכה לפעול כרגיל ובה ניתן לבחור בין ביות מלא או חלקי, בהתאם לרצון ההורים.

 

Save

Save

Save

Save

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין