בדיקת הריון ביתית

21.02.17 יום ג'
מאת:

בין אם זה היה מתוכנן או לא, ברגע הזה שאתן מבינות שכבר עברו יום-יומיים-שבוע מהיום בו הייתן אמורות לקבל את המחזור החודשי אך זה ממאן להגיע, אתן עומדת בפני ההחלטה: לבדוק או לא לבדוק. ובמידה ובחרתן באופציה הראשונה, בוודאי תמצאו את עצמכן זמן קצר לאחר מכן עומדות באחת מחנויות הפארם מול שורה של קופסאות צבעוניות יותר או פחות, וכולן מבטיחות תוצאה כמה שיותר מדויקת.

 


אז מה היא בעצם הבדיקה הביתית?
קודם כל נפתח ונציין שהבדיקות הביתיות אינן בטוחות במאה אחוז ומומלץ תמיד לגבות את התוצאה בבדיקת דם או בבדיקה אצל רופא הנשים. כל בדיקות ההריון, גם אלו הביתיות הבודקות ממצאים בשתן וגם בדיקת הדם, מנסות לאתר את נוכחותו של הורמון הנקרא Beta HCG. זהו הורמון המופרש בגוף ע"י השלייה מרגע שהיא מתחילה להתפתח בגוף. כלומר, אם ההורמון קיים בגוף יש התהוות של הריון.

 

בתחילתו של ההריון כמות ההורמון בגוף מכפילה את עצמה כל יומיים ומגיעה לרמה שכבר ניתן לזהות בשתן כעשרה ימים לאחר ההפריה וההשתרשות של ההריון ברחם. לרוב הוסת מופיעה כשבועיים לאחר מועד ההפריה (שזה שבועיים לאחר הביוץ), כך שבד"כ אם נבצע את הבדיקה מספר ימים לאחר האיחור במחזור, נוכל כבר לקבל תוצאה חיובית (במידה ואכן מדובר בהריון).

 

בדיקת הריון ביתיתצילום: שי דברת


איך מבצעים את הבדיקה הביתית?
אם תהיתן לעצמכן איך בדיוק מבצעים את הבדיקה הביתית אז זה פשוט למדי. הבדיקה מתבצעת על ידי מגע של שתן עם החלק של המקל המיועד לכך.

 

ניתן לבחור לבצע את הבדיקה בשתי דרכים: האחת מתבצעת בזמן מתן שתן, כאשר מכניסים את חלקו הסופג של המקל מתחת לזרם השתן. השניה היא לעשות פיפי בתוך כוס חד פעמית ולאחר מכן לטבול את חלקו הסופג של המקל בשתן.

 

לא משנה באיזו אופציה תבחרו, לאחר המגע בין השתן לחלקו הסופג של המקל יש להניח את המקל על משטח ישר ולחכות. כל ערכה ביתית מגיעה עם דף הוראות מפורט המסביר כיצד לבצע את הבדיקה וכמה זמן יש להמתין עד לתוצאה נכונה. חשוב לחכות את הזמן הדרוש, לא פחות ולא יותר.


מומלץ לבצע את בדיקת ההריון הביתית עם השתן הראשון של הבוקר כי בימי ההריון הראשונים נוכחות ההורמון תהיה בו חזקה יותר מאשר בשאר היום.


איזו ערכה לבדיקת הריון כדאי לבחור?
נחלק את הערכות לשתי קבוצות: זו המזהה הריון 4-6 ימים לפני האיחור במחזור, וזו המזהה הריון מספר ימים אחרי האיחור במחזור. מחקרים הראו כי לא באמת ניתן לזהות קיומו של הריון בשלב שלפני האיחור במחזור, ולכן אנחנו פחות ממליצות על קניית ערכות אלה. גם אם אתן ממש סקרניות לדעת, כדאי מאוד לאזור כוחות ולהמתין עוד קצת, ולבצע בדיקה בתזמון בו הסיכוי לתוצאה אמינה הוא גבוה יותר.

 

מבין הערכות שבקבוצה השניה ישנן אופציות רבות. כולן פחות או יותר זהות מבחינת אמינותן, וההבדלים העיקריים הם מבחינת היצרן והמחיר. ישנן ערכות המכילות בדיקה אחת בלבד, ויש את אלו המכילות שתיים ואפילו שלוש בדיקות בערכה אחת. בדיקה אחת מספיקה לחלוטין לבדוק אם את בהריון או לא, בעיקר אם הייתן סבלניות וחיכיתן מספר ימים לאחר האיחור במחזור. אבל אם בכל זאת לא הצלחתן לחכות (מובן לחלוטין...) כדאי לקנות את הערכה הכפולה למקרה שתצטרכו לבצע בדיקה חוזרת מספר ימים לאחר מכן.

 


כל הערכות זמינות לקנייה בחנויות הפארם ובבתי המרקחת, וכמובן גם באינטרנט. בארץ מחירי הערכות נע בין 20-40 ₪ לערכות בודדות, ויכול להגיע גם ל-50 ₪ עבור ערכות כפולות. אם אתן קונות בארץ כדאי לקנות בבתי המרקחת הקטנים הפרטיים שם לרוב הן זולות יותר, והכי מומלץ לקנות בבית המרקחת של הקופה אליה אתן משתייכות שם בד"כ המחירים זולים בהרבה עבור חברי הקופה.


אם אתן עוד בשלב התיכנון והניסיונות ורוצות לקנות את הערכה מבעוד מועד, תוכלו לנצל את המומנטום ולרכוש ערכות לבדיקת הריון (כמו גם ערכות ביוץ למי שצריכה) באתרי האינטרנט מחו"ל. המחירים נמוכים בהרבה מאלו בארץ.


תוצאה חיובית
כאשר בדיקת ההריון הביתית מראה תוצאה חיובית (ע"י מצג של שני קווים, פלוס, או מילה חיובית על הצג), זה כמעט בוודאות מצביע על כך שאת בהריון. למרות זאת עדיין תצטרכו לבצע בדיקת דם על מנת לאשר זאת סופית. בזמן ששתי הבדיקות בודקות את המצאות ההורמון, בדיקת הדם לא רק מצביעה על הימצאותו בגוף, אלא מודדת אותו כמותית ויכולה להעיד האם הכמות מספקת וההריון תקין וכן לתת אינדיקציה להערכת שבוע ההריון.

 

בדיקת הריון ביתית


נזכיר ונחדד שהבדיקה הביתית אינה בטוחה במאת האחוזים. אם עשיתן בדיקה ביתית וקיבלתן תוצאה חיובית, תחייכו לעצמכן חיוך קטן וזהיר בלב, וגשו לקופ"ח על מנת לבצע בדיקת דם ושתן. זו תאשר באופן מוחלט אם אכן מדובר בהריון ותוכלו גם לוודא את תקינות ההריון לשלב הזה ולשערך את גילו.


תוצאה שלילית
אם התוצאה בבדיקה הביתית יצאה שלילית והוסת עדיין לא הגיעה זה לא בהכרח מעיד על כך שזה איננו הריון. יתכן וזה עוד מוקדם מדיי לזהות. חכו עוד כמה ימים ואם המחזור עדיין מאחר לבוא, תוכלו לבצע בדיקה נוספת או לגשת לקופ"ח לבצע בדיקת דם.


על אף האופטימית התמידית שלנו והרצון לעסוק בטוב בלבד, חשוב לנו להתייחס לתופעה קצת פחות מדוברת בשם ׳הריון כימי׳ או ׳הפלה כימית׳. אנחנו מספרות עליה כי חשוב להכיר גם את האפשרות הזאת שעל פי הסטטיסטיקה מתרחשת בקרוב ל- 50% מההריונות.


הפלה כימית מתרחשת כאשר הריון מאובחן בבדיקת דם להריון (או בבדיקה ביתית), אך בסופו של דבר לא נצפה שק הריון בתוך הרחם. במרבית המקרים ההפלה הכימית מאובחנת בשלב מאוד מוקדם בהריון (שבוע 4-6) לעיתים אפילו עוד לפני שיש איחור משמעותי בווסת. זאת אומרת שייתכן ואפילו לא נדע או נרגיש שנכנסנו להריון, אלא הוסת פשוט תאחר לה בכמה ימים. אם במהלך הימים הללו נבצע בדיקת דם או בדיקת שתן ביתית לגילוי הריון ייתכן והתוצאה תהיה חיובית, למרות שבפועל מדובר פשוט בהריון שרק התחיל ו.. הסתיים.

 

זה מאוד מבאס, אנחנו יודעות. במידה ואתן חוות זאת הרשו לעצמכן לכאוב ולהתאכזב אבל אולי הידיעה על כך שזה כל כך נפוץ מעט תשפר את הרגשתכן ותעודד אתכן ולו במעט.
ייתכן גם שהתוצאה שלילית מהסיבה הפשוטה שאתן פשוט לא בהריון והאיחור בווסת נובע מסיבה אחרת לגמרי הדורשת בירור רפואי. גם כאן, תרשו לעצמכן להתאכזב, להתבאס ולכאוב - כל קשת הרגשות לגיטימית והגיונית, במיוחד כשיש רצון כל כך חזק להיכנס להריון.

 

trusr the timing of your life

אנחנו רק יכולות להגיד שכדאי לעצור רגע, להתעודד, לאגור כוחות להמשיך בניסיונות ולהאמין שכל דבר קורה בזמן שלו ולטובתכן הגבוהה; זו לפחות המנטרה האישית שלנו שמחזקת אותנו ברגעים קשים. אמן!

 

למידע מורחב אודות שלבי ההריון השונים בהתאם לשבוע ההריון, את מוזמנת להיכנס למחשבון ההריון שלנו >>

Save

Save

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין