מה חשוב לדעת על שמירת הריון?

19.09.19 יום ה'
מאת:

שמנו לב שהנושא של שמירת הריון מעורר לא מעט שאלות בקרוב הריוניות, ואחת הסיבות לכך - בעינינו - היא שמדובר במושג יבש של ביטוח לאומי שמתייחס למגוון יחסית רחב של מקרים רפואיים, כאשר כל מקרה נבחן לגופו.

 

לכן, כשהריוניות סובלות מבעיות שונות, קשה להן לפעמים לדעת מראש אם המקרה שלהן נופל בתוך הקטגוריה, וגם כשכן, עניינים בירוקרטיים בשילוב עם נושאים רפואיים (שילוב כיפי לכל הדעות), משאיר אותן הרבה פעמים מבולבלות. סביב שמירת הריון, הרופאים הם אלה שמחליטים אם להמליץ על שמירת הריון, אך ביטוח לאומי הוא הגוף שבכוחו לאשר את הבקשה, ומאפשר להריונית שבשמירה לקבל סכום כסף עבור ימי המנוחה.

 

 

אז אם אתן מבולבלות, אנחנו מתגייסות! כדי לעשות לכן קצת סדר בדברים, החלטנו לאסוף עבורכן את המידע ולענות לכן כאן על כמה שאלות חשובות שצצות פעמים רבות בנושא של שמירת הריון:

 

באילו מקרים ישנה המלצה לצאת לשמירת הריון?

כפי שציינו, ישנו מגוון של מקרים שגורמים לרופאה המלווה להחליט להמליץ לצאת לשמירת הריון. במקרים רבים מדובר גם בשילוב בין מצב ההריון וסוג העבודה, ועד כמה היא עשויה להחמיר את הסיכון של ההריונית או העובר שהיא נושאת.

 

המקרים הנפוצים בהם תמליץ הרופאה על שמירת הריון הם אם ישנם הרבה אירועים של צירים מוקדמים, דימומים שנובעים מהיפרדות שליה או שליית פתח, קיצור צוואר הרחם או אי ספיקת צוואר רחם במצב שמחייב תפר צווארי, רעלת הריון, לחץ דם גבוה או סיכון גבוה ללידה מוקדמת. גם לנשים שסובלות מבעיות רפואיות שאינן קשורות ישירות להריון כמו פריצת דיסק או בעיות לב יומלץ לרוב על שמירת הריון. עוד מקרה שבו נשים עשויות לצאת לשמירת הריון הוא כאשר מדובר בהריון תאומים, שבו יש סיכון גבוה לרעלת הריון וללידה מוקדמת. 

 

ישנם לא מעט מקרים בהם מדובר בשילוב בין מצב ההריונית לבן תנאי העבודה. כאשר העבודה שבה עובדת ההריונית היא עבודה פיזית, מקרים רפואיים שבהם לאו דווקא יומלץ על שמירת הריון הופכים להיות בעייתיים יותר, בשל המאמץ היומיומי. במקרים בהם המצב הוא גבולי יחסית, רופא תעסוקתי ייתן גם את חוות דעתו לגבי המאמץ הכרוך בעבודה המדוברת. 

 

 

מה צריך לעשות כדי ששמירת ההריון תאושר?

קודם כל, ישנם כמה תנאי סף: מגישת הבקשה צריכה להיות תושבת ישראל, שכירה או עצמאית ששילמה (או שולמו בעבורה) דמי ביטוח לאומי בחצי שנה לפחות מתוך 14 החודשים שלפני התאריך שבו יצאה לשמירת הריון. 

 

חובה כמובן להגיש אישור בכתב מרופא/ה מומח/ית על שמירת הריון של 30 יום לפחות (זהו המינימום). במקרים בהם אופי העבודה הוא הסיבה ליציאה חובה לצרף גם מכתב מהמעסיק לגבי האופי העבודה ועל כך שאין אפשרות לעבודה חלופית. מובן שמגישת הבקשה לא תהיה זכאית אם היא מקבלת מסיבה כלשהי תשלום מגוף אחר שאינו ביטוח לאומי בתקופת שמירת ההריון.  

 

ועכשיו, לבירוקרטיה…

הגענו לחלק הכיפי באמת של כל הסיפור. כן, לא מספיק שאתן הריונית בסיכון, אתן גם צריכות להתעסק עם טופסיאדה מרנינה למדי. או וול, תתנחמו בכך שהמטרה הסופית שווה את הדרך. בנוסף, ביטוח לאומי כן מקל בשנים האחרונות קצת את החיים, ומאפשר הגשת טפסים דרך מערכת דיגיטלית. וולקאם ל-2019. 

 

אז קודם כל, שימו לב שאת הבקשה ניתן להגיש רק אחרי 30 יום של שמירת הריון. והרי יש כאן קץ' מסוים, כי אם לא יאשרו את השמירה, מה יהא על 30 הימים בהם לא עבדנו? בהמשך נסביר על האפשרויות במקרה שהבקשה אינה מאושרת. אם יש לכן מעסיקים איטיים, שימו לב שיש טפסים שעליהם למלא, ואם יש לכן חודש, זה זמן טוב לדאוג שהכל יהיה מוכן מבעוד מועד להגשת הבקשה. 

 

 

אז אילו טפסים יש להגיש ולמלא?

ואלה הטפסים שתידרשי למלא ולהגיש:

*טופס גמלה לשמירת הריון, אותו צריך למלא המעסיק.

*טופס אישור לשמירת הריון שימלא/תמלא רופא/ת הנשים שלך. 

*טפסים נוספים המכילים מידע רפואי שיכולים לתמוך בבקשה. 

כאשר יש כמה מעסיקים, יש צורך באישור מכל אחד מהם. מי שהיתה בהכשרה מקצועית או שיקום צריכה אישור ממשרד הבריאות או התעשייה על כך. 

עצמאיות? מלאו את סניף ביטוח לאומי בו אתן משלמות את דמי הביטוח. 

 

תהליך הגשת התביעה

את התביעה, כאמור, יש להגיש אחרי 30 יום ועד 12 חודשים מאז שהתחלתן את שמירת ההריון. 

איך מגישות? כאמור, ניתן להגיש באתר האינטרנט של ביטוח לאומי (ייפי יאי!) או באמצעות הדואר, פקס או תיבת השירות של הסניף שלכן. ייתכן שיבקשו מכן טפסים נוספים בהמשך. ומה עושות אם הבקשה לא מאושרת? ניתן להגיש ערעור לבית הדין לעבודה. בדרך כלל, רוב הבקשות מאושרת, מתוך הנחה שאם ישנן המלצות של רופאים מומחים, כנראה יש לכך סיבה טובה. 

 

יש נשים שבוחרות לעשות שימוש בימי מחלה כדי שתהיה הכנסה כלשהי בתקופת שמירת ההריון עד שתאושר הקצבה. חשוב לדעת שאם אתן עושות זאת, לא תקבלו החזר על הימים הללו מביטוח לאומי. 

אושרה לכן הקצבה? מזל טוב! שימו לב שאתן צריכות לעדכן את ביטוח לאומי מדי חודש אם אתן עדיין בשמירת הריון בטלפון: 08-6509934.

 

 

מה גובה הקצבה לשמירת הריון?

אז ככה, ביטוח לאומי מחשב את הקצבה לפי השכר שלכן, כאשר היא מחושבת לפי התוצאה הגבוהה בין השתיים: או השכר ב-3 החודשים לפני ההפסקה חלקי 90, או השכר בחצי השנה לפני ההפסקה חלקי 180. זאת עד למקסימום של 296.27 ש"ח על כל יום של שמירת הריון. הקצבה משולמת בכל 20 בחודש עבור החודש הקודם. 

 

לעצמאיות תקבע הקצבה בשלב הראשון לפי המקדמות לביטוח לאומי, ובשלב השני כאשר מתקבלת שומה ממס הכנסה, השכר נקבע לפי השומה של השנה הנוכחית או זו שקמה לה - כאשר תיבחר הגבוהה בין השתיים. שימו לב שבכל מקרה מהקצבה יורד מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. דבר חיובי ומשמח לדעת: אם הייתן בשמירת הריון, דמי הלידה שלכן לא יושפעו מכך ועדיין יחושבו לפי השכר שכלן לפני שיצאתן לשמירה.

 

עשינו לכן קצת סדר בראש? מקוות מאוד שכן! אם יש לכן עוד שאלות אתן מוזמנות לחלוק אותן איתנו בקבוצה הסודית שלנו.

 

ושיהיה הריון בריא וקל!

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין