עליה במשקל בהריון: כל מה שכדאי לדעת

16.07.17 יום א'
מאת:

אנחנו חיות בסביבה שסוגדת לרזון, וכשאנחנו בהריון והגוף שלנו עובר שינויים כל כך מהירים, לא תמיד קל לנו לקבל אותם. הרבה נשים תופסות את העלייה במשקל כמשהו לא רצוי, אפילו כהשמנה, אבל האמת היא שהריון בריא מצריך עליה מסוימת במשקל בהריון ולא - רובה הוא דווקא לא שומן.


מה כוללת עליה במשקל בהריון
העליה במשקל משקפת את הגדילה של כל האיברים והמערכות שתומכים בעובר המתפתח: נפח הדם עולה ב-50%, החזה גדל פי 2 עד פי 3 כיוון שנוצרים יותר תאים שמייצרים חלב וצינורות שיובילו את החלב לתינוק שלך. הרחם, השליה והעובר גדלים וגם נפח מי השפיר עולה בהדרגה במהלך ההריון. כל אלה מהווים 73% מסך העלייה במשקל. 27% הנותרים הם שומן שמשמש את הגוף בעיקר בתקופת ההנקה.

 

עלייה במשקל בהריון


כמה צריך לעלות במשקל בהריון
העליה שלך במשקל תלויה בדרגת המשקל בה היית לפני ההריון.


אם התחלת את ההריון בתת משקל (BMI מתחת ל-18.5), מומלץ לך לעלות כל ההריון 12.5-18 ק"ג בקצב של כ-500 גרם בממוצע כל שבוע החל בשליש השני.


אם התחלת את ההריון במשקל תקין (BMI 18.5 עד 25 לא כולל), מומלץ לך לעלות כל ההריון 11.5-16 ק"ג בקצב של כ-400 גרם בממוצע בשבוע החל בשליש השני.


אם התחלת את ההריון בעודף משקל (BMI 25 עד 30 לא כולל), מומלץ לך לעלות כל ההריון 7-11.5 ק"ג בקצב של כ-300 גרם בממוצע בשבוע החל בשליש השני.


אם התחלת את ההריון בהשמנה (BMI 30 ומעלה), מומלץ לך לעלות כל ההריון 5-9 ק"ג בקצב של כ-200 גרם בשבוע בממוצע החל בשליש השני.


עם זאת, בדרגות BMI של 35 ומעלה יש מקום לשיקול דעת של אנשי המקצוע, וייתכן שההמלצה תהיה לעליה פחותה במשקל. לכן יש חשיבות גדולה להתאמה אישית במצב של השמנה בהריון.


בשליש הראשון, העליה בכל דרגות המשקל היא 0.5-2.0 ק"ג.


שימי לב שאת לא עולה במשקל בקצב גבוה יותר בשליש השלישי, זה מיתוס. העליה של העובר מהירה יותר, אבל סך העלייה שלך אמורה להיות באותו קצב מהשליש השני ועד הלידה.

 


למה חשוב לעלות לפי ההמלצות
ההמלצות נקבעו על פי מחקרים שנערכו עם השנים על עליה במשקל בהריון, ונועדו לקבוע טווח עלייה במשקל שמגדיל את הסיכון לתינוק בריא במשקל תקין ולאמא בריאה.


נשים שמתחילות הריון בתת משקל הן בסיכון מוגבר לעלייה מועטה מדי במשקל ובכך ללידה מוקדמת ופגות אם לא יעלו במשקל לפי ההמלצות. באופן פרדוקסלי, דווקא עלייה לא מספקת במשקל קשורה בסיכון מוגבר לסוכרת והשמנה אצל הילד בהמשך חייו.


נשים שמתחילות הריון בעודף משקל, ובמיוחד בהשמנה, הן בסיכון מוגבר לעליה גדולה מדי במשקל וכך לסיבוכי הריון כמו סוכרת הריון, תינוק במשקל גדול מדי ורעלת הריון (ואז ללידה מוקדמת ופגות) ולסיכון גבוה יותר גם כן להשמנה, סוכרת ומחלות נוספות אצל הילד בהמשך חייו.


ההמלצות הללו נקבעו על ידי המכונים האמריקניים לרפואה (IOM) בשנת 2009 וגם משרד הבריאות קבע אותן כהמלצות לנשים הרות.


כמה נשים עולות לפי ההמלצות
מחקר על (מטא-אנליזה) שפורסם בתחילת יוני 2017 בכתב העת היוקרתי JAMA וכלל נתונים של 1.3 מיליון נשים בהריון מצא ש-47% מהנשים עולות יותר מכפי שמומלץ להן בעוד ש-23% מהנשים עולות פחות מההמלצות. המשמעות היא, שרק 30% מהנשים עולות בצורה האופטימלית להן ולעוברים שלהן.

 

 

עלייה במשקל בהריון


מה לעשות כדי לעלות במשקל בצורה בריאה
אם את קוראת את הכתבה הזאת, כבר עשית פעולה חשובה למענך ולמען העובר שלך, את מודעת לחשיבות העליה הנכונה במשקל בהריון. אחרי המודעות, באות הפעולות: לאכול בריא, לתכנן ארוחות, להגביר צריכה של ירקות ומזון בבישול ביתי, לשים את התזונה במקום גבוה בסדרי העדיפויות ולהפחית אכילה של מזונות שפחות בריאים לנו.


ואם יש לך שאלות או ספקות לגבי התזונה שלך, כדאי תמיד להתייעץ עם דיאטנית. שינויים קטנים בתזונה יכולים לעשות הבדל גדול.

 

טובה קראוזה  דיאטנית, כותבת ומרצה לנשים בהריון ואחרי לידה
טובה קראוזה היא דיאטנית, כותבת ומרצה לנשים בהריון ואחרי לידה, מחברת הספר "המדריך השלם לתזונה בהריון" ובעלת האתר "תזונה טובה".

 

 לעמוד הפייסבוק של טובה >

 ולערוץ היוטיוב >

 

>> בהריון? אנחנו איתכן, לאורך כל הדרך <<

לכל כתבות מעקב ההריון שלנו לחצו כאן >
ולמחשבון ההריון השווה שלנו לחצו כאן >

Save

Save

Save

Save

Save

Save

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין