זה זמן בטן: איך מעודדים תינוק לשכב על הבטן ולהרים את הראש

05.08.18 יום א'
מאת:

אם תשאלו את האמהות שלנו, הן ישבעו שכולנו גדלנו על הבטן. ומיד לאחר מכן יוסיפו שגדלנו מצוין. היום, המחשבה על הנחת תינוק על הבטן מהולה בלא מעט פחדים וחששות שהגיעו אלינו ממחקרים שונים הקושרים אותו למוות בעריסה. אך בניגוד לזמן השינה, בו חד משמעית מומלץ וכדאי להשכיב על הגב, זמן בטן, בהשגחה ובזמן העירות של התינוק כמובן, חשוב מאין כמותו להתפתחות תקינה וחשוב להקפיד עליו כבר מההתחלה.

 

לשכיבה על הבטן יש לא מעט יתרונות חשובים: היא מאפשרת לתינוק לשחזר את תנוחת העובר מהרחם, אליה היו מורגל בחודשי ההריון. התנוחה המוכרת הזו מרגיעה אותו ומאפשרת לו להתכרבל ולחוש מוגן. בנוסף, השכיבה על הבטן יכולה להקל על כאבי הגזים המלווים את חודשי חייו הראשונים והכי חשוב: היא מסייעת בחיזוק הצוואר, הגב וחגורת הכתפיים, מערכת השרירים הנדרשת להרמת הראש המרגשת וההתהפכות המיוחלת, אבני דרך התפתחותיות חשובות מאין כמוהן.

 

אז איך מייצרים זמן בטן איכותי ונעים לתינוק? ממש לא חייבים להניח את התינוק על משטח הפעילות ולהתחיל לבצע יחד איתו אימונים מפרכים. הנה כמה הצעות וטיפים לזמן בטן איכותי המשולבת בכיף בתוך שגרת היום:

 

1. כדאי להתחיל כמה שיותר מוקדם; ככל שתקדימו להשכיב את התינוק על הבטן כך הוא יתרגל לתנוחה הזו ויהיה לו יותר קל בהמשך. ההמלצה היא להשכיב אותו על הבטן בהשגחה, כלומר שאתן ערות, הוא ער ולידכן.

 

 

2. גם שכיבה על הבטן שלכן היא שכיבה על הבטן; לא צריך להשכיב את התינוק דווקא על משטח פעילות. גם תנוחת בטן מול בטן נחשבת לזמן שכיבה על הבטן ותאפשר לו להתחיל לפתח את כל המיומנויות ההתפתחותיות הנדרשות והרבה מעבר לכך. יש משהו מאד ממכר בתנוחה הזו - היא מאפשרת מגע קרוב קרוב עם הבייבי, מאפשרת לעשות עצירה מבורכת מהכל ופשוט להיות יחד. תתענגו על כל רגע.

 

3. טיול על הבטן; טיול בחוץ הוא תמיד מרגיע ונעים לקטנים ולנו כאחד. הזמן הזה, בו הם לרוב נהנים מהאוויר הצח, מהקולות שבחוץ ומתזוזות העגלה הוא זמן בטן מעולה.

 

4. ובכלל, נסו למצוא את הזמן הנכון והמדויק שמתאים *להם*; לא כדאי להשכיב את התינוק אחרי האוכל על הבטן, כי אז הוא עלול לפלוט, וכמובן שלא כדאי לאתגר אותו בשכיבה על הבטן כשהוא רעב או עייף. נסו למצוא זמן ניטרלי כזה, שעה או שעתיים אחרי האוכל, שהוא עדיין רגוע ושבע, ואז תגלו שלכולכם יהיה יותר פשוט.

 

 

5. זמן החלפת חיתול יכול לשמש גם הוא כזמן בטן; בחדר מחומם ונעים, אפשר לנצל את רגע ההחלפה לתרגול תנוחות בטן. כמובן שכאן אתן לעולם לא תזוזו ממנו לדקה, ותוכלו פשוט להניח אותו על גבי משטח ההחתלה, לשחק, לשיר, ללטף ולדגדג, תוך שהוא על הבטן.

 

6. היעזרו בעזרים נלווים שיש בכל בית; אפשר לגלגל חיתול בד, מגבת או שמיכה דקה ולהניח את מתחת לבית החזה של התינוק כשהוא שוכב על הבטן. הדבר הזה יקל עליו ויסייע לו לפתוח את בית החזה, להתרומם ולהרים את הראש.

 

7. גירויים; אז נכון שלתוך ההגדרה הזו נכנסות תפיסות שונות, שבחלקן קוראות למעט בגירויים על מנת ללמד את התינוק להעסיק את עצמו, אבל כדאי לבחור את הגירויים המתאימים לתפיסת עולמכם שידרבנו את התינוק לשכב על הבטן ובהמשך גם להרים את הראש. אגב, אתן יכולות לרדת לגובה אפס אל מול עיניו ולהיות הגירוי המושלם עבורו.

 

 

8. עיסוי; עיסוי תינוקות הוא מתנה שאנחנו יכולות להעניק לקטנטנים שלנו וגם לנו. מדובר בזמן איכות מענג במיוחד, בתנאי שהקטנים אכן מתחברים לכך. עיסוי עדין של חגורת הכתפיים, השכמות והגב יכול לסייע רבות לחיזוק השרירים שלו ולחידוד תחושת הגוף שלו, מה שיקל עליו להרים את הראש בהמשך.

 

9. כדור פיזו; אותו כדור מפורסם ששימש אותנו בהריון, בלידה ועכשיו משמש להרגעת התינוק יכול להיות כלי עזר מוצלח ומהנה לזמן בטן מושלם. איך עושים את זה? פורשים מגבת רכה על הכדור ומניחים את התינוק בעדינות על גביו, כשאנחנו אוחזות בו היטב. אפשר להניע את התינוק (והכדור) בעדינות אחורה וקדימה וכך לייצר נדנוד נעים. הקימור של הכדור יפעיל באופן אוטומטי את חגורת הכתפיים שלו והמשטח הלא שגרתי יעורר בו עניין למשך כמה דקות יקרות.

 

10. א-ווי-רון; זוכרות את זה? איך אהבנו כשהיינו קטנטנות לשכב על הרגליים של אבא ואבא שהיו מניפים אותנו אל על! אותו דבר בדיוק תוכלו כעת לעשות עם הבייבי שלכן ומעבר לכיף הגדול שהולך להיות לכן כדאי לדעת שמדובר בתרגיל נהדר לחיזוק השרירים שלו ולזמן בטן מושלם ואפקטיבי.

 

 

 

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין