דברים שלא ידענו על תקשורת עם ילדים

01.06.17 יום ה'
מאת:

רגעים ספורים אחרי הלידה הבנו שכל העסק הזה לא הולך להיות כל כך פשוט כמו שציפינו. הרי כל מה שרצינו הוא ללדת, לראות את התינוק או התינוקת שלנו, לחבק, להרגיש, להיות אמא.


המילים הגדולות האלו 'תקשורת עם ילדים' נשמעו לנו בתקופת ההיריון כמו משהו ששמור לאמהות וותיקות ומנוסות, בטח שלא לאמהות טריות. אז זהו, שלא. התקשורת עם הילדים שלנו מתחילה כבר בחדר הלידה והנה כמה דברים שלא ידענו וחבל שאף אחד לא סיפר לנו עליהם מראש:

 

1. בכי כתקשורת ראשונית
קצת אחרי הלידה תגלו שאתן צריכות להבין לגמרי לבד אם הבייבי שזה עתה הגיע לעולם רעב, עייף, מתוסכל או פשוט רוצה מגע חם ואוהב. הוא עדיין לא מדבר כך שצורת התקשורת העיקרית שלו עם העולם היא בכי. הבכי הזה, זה שאצל תינוקות של אחרים נשמע תמיד אותו הדבר מקבל פתאום המון משמעות כשאתן צריכות לפענח את האינטונציות ואת הפרצופים השונים וכך (לנסות) להבין באמת מה אומר כל בכי ובכי.

 

 

2. לא מה. איך.
כשתינוקות קצת גדלים אבל עדיין לא ממש מבינים, פתאום גילינו שזה בכלל לא משנה מה אנחנו אומרות אלא האופן בו אנחנו אומרות את זה. המילים בשבילם הן כמו שפה זרה בשבילנו, הם לא מבינים את המשמעות של כל מילה אבל הם בהחלט מקשיבים לטון הדיבור בו נאמרים הדברים ויודעים אם אנחנו שמחות, עצובות, עייפות או כועסות.

 

3. תוכי קטן ומעתיקן
בלי ששמנו לב הקטנטנים שלנו כבר לומדים לדבר. אנחנו מתרגשות מכל מילה עד ש... עד שהם אומרים בדיוק את המילים שלא רצינו שהם ילמדו מאיתנו. ׳שיט׳, ׳פאק׳ ועוד תופינים מילוליים שגורמים לנו להבין שעכשיו כדאי לנו לשים לב טוב טוב למה שיוצא לנו מהפה.

 

4. הבטחות צריך לקיים
אם קודם חשבנו שהבעיה הגדולה שלנו היא שהם לומדים מאיתנו מילים לא רצויות אז טעינו. ובגדול. מסתבר שלא רק שהם למדו לדבר, לאט לאט הם גם זוכרים מה אמרנו, מה הבטחנו. אם פעם היינו יכולות להגיד 'מחר' על משהו שהם ביקשו ואחרי שניה הדבר היה נשכח ונעלם, פתאום הם זוכרים הכל. מחר מגיע. הבטחות צריך לקיים. ואת הנסיעה לים שהבטחנו להם שנעשה 'מחר' ולא באמת התכוונו, פתאום צריך באמת לעשות, הרי הבטחנו. לא!?

 

דברים שלא ידענו על תקשורת עם ילדים

 

5. אם נשתף אותם, הם ישתפו אותנו
הרבה פעמים אנחנו לא בדיוק יודעים מה קרה לילדים שלנו, יש להם מצב רוח לא כל כך טוב אבל הם לא ממש מספרים מה קרה. אנחנו מנסות לתחקר אותם, לבדוק, לשאול אבל לא מקבלות תשובות מספקות. גילינו שהרבה פעמים כשאנחנו מספרות לילדים שלנו מה אנחנו עשינו היום ועם מי היינו, ממש כפי שהיינו מספרות לחברה, לפתע גם הם משתפים ומספרים בלי שבכלל צריך לבקש וכל שנשאר לנו לעשות זה פשוט להקשיב. וגם אם לא, אנחנו כבר מכינות את הקרקע לפעמים הבאות ומלמדות אותם שהתקשורת ביננו היא דו כיוונית ואותנטית.

 

6. משא ומתן ללא הפסקה
הם הופכים לחכמים ומתוחכמים מרגע לרגע ונדמה שכל רגע ביחד הופך למלחמת מוחות. מה אוכלים היום, מתי הם יכנסו למקלחת, אם גם היום שוטפים את השיער, עם סבון, בלי סבון, סיפור אחד לפני השינה, שני סיפורים, שלושה סיפורים, עוד אחד אחרון ודי, הכל הופך למשא ומתן קשוח ואנחנו צריכות תמיד לזכור לשמור על שלוות הנפש שלנו, לדעת מתי ואיך להציב את הגבול ולהבין איפה באמת הגבול הזה נמצא אצלנו, רגע לפני שהוא נחצה.

 

 

7. אהבה זה כל הסיפור
אם יש משהו שגילינו, דווקא ברגעי השפל ההוריים שלנו, ברגעים האלו שאנחנו כבר מותשות ולא יכולות יותר לשאת עוד הזמן שנשאר עד שכבר ילכו לישון זה משהו אחד קטן, הדבר שעושה באמת את כל ההבדל - חיבוקים ואהבה. בלי שום הכנה מראש אנחנו פשוט מנסות למצוא בתוכנו אנרגיות חדשות ואז מושיטות להם יד ומציעות חיבוק, חיבוק מהלב. הם כל כך מופתעים מהשינוי הפתאומי שלנו וממחוות האהבה שלרוב הם פשוט נרגעים ומתמסרים וכל היום שלנו משתנה ברגע אחד.

 

8. מקום בטוח
אנחנו רוצות שיגדלו עם התחושה שאנחנו זה המקום הבטוח שלהם בו הם יכולים לספר לנו הכל ולקבל מאיתנו חום ואהבה, עזרה בכל בעיה ותשובה לכל שאלה. את המקום הבטוח והמיוחד הזה אי אפשר לבנות ברגע אחד, הוא דורש עבודה אמיתית וכנה של שנים. קל זה לא, אבל כמו כל מערכת יחסים טובה שמסתכלת על הטווח הארוך זה בהחלט שווה את זה.

Save

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין