מה לעשות כשבגן לא משתפים פעולה עם גמילה מחיתולים

18.03.18 יום א'
מאת:

"הגננת אומרת שהוא לא בשל להתחיל גמילה מחיתולים, בבית הוא כל הזמן מבקש להוריד את החיתול אני רוצה לזרום איתו, אבל חוששת מהתגובה של הגננת. מה לעשות?"

זו היתה שאלה של אחת האימהות בהרצאה שהעברתי בנושא גמילה מחיתולים.

הגננת היא סמכות מקצועית, היא רואה את הילדים שלנו לפעמים יותר שעות מאשר אנחנו רואים אותן, וזה לא פעם מייצר בלבול אצל הורים כשיש פער בין איך שהם תופסים את הילד שלהם לבין המשוב שהם מקבלים עליו מהגננת. וכך גם בנושא מוכנות לגמילה מחיתולים.

למעשה יכולים להיות שני מצבים של חילוקי דעות בין הורים לבין הצוות בגן בנוגע לגמילה מחיתולים, האחד הוא כאשר בגן טוענים שהילד שלכם בשל וכדאי להתחיל תהליך גמילה והשני הוא להיפך, כשאתם רוצים להתחיל תהליך גמילה מחיתולים ובגן רואים את הדברים אחרת וחושבים שהוא עדיין לא בשל.

 

 

הגננת אמרה שכדאי להתחיל גמילה


יום בהיר אחד, כשאתם מגיעים לאסוף את הילד מהגן, הגננת תופסת אתכם ואומרת שכדאי להוריד לילד את החיתול. מי? מה? מו?
אתם מופתעים, לא חשבתם על זה עכשיו בכלל, מה לעשות?
לצוות הגן ולגננת בפרט, יש פרספקטיבה של ניסיון מקצועי, הם רואים ומטפלים בעוד ילדים בגיל של הילד שלכם ולכן כשהם אומרים לכם משהו על הילד שלכם, כדאי להקשיב.


תבקשו פרטים, אילו סימנים לבשלות הם רואים, האם הוא מביע רצון להיגמל או שהרצון הוא מצידם מפני הצוות נוהג לנהל תהליך גמילה עם קבוצת ילדים והילד שלכם מתאים לקבוצת הגיל.
בכל מקרה, להקשיב לא אומר לעשות. אמרו לכם שכדאי לכם להתחיל גמילה מחיתולים? עכשיו תבדקו בעצמכם.


כדי להתחיל גמילה מחיתולים דרושים שלושה תנאים:
1. הילד בשל לגמילה מחיתולים.
2. אתם פנויים פיזית ורגשית ללוות את הילד שלכם בתהליך.
3. התזמון מתאים להתחלת התהליך.

 

מה לעשות כשבגן לא משתפים פעולה עם גמילה מחיתולים 

 

בשלות הילד ללמידה ומעבר לעשיית צרכים בשירותים היא בסיס חשוב להצלחת התהליך, נדרשת בשלות פיזית ורגשית עליהן כתבתי כאן בעבר.


הפניות שלכם חשובה לא פחות. הילד הוא זה שעובר את התהליך אבל הוא זקוק להורה רגוע שילווה אותו.


ותזמון התהליך משמעותי מפני שגמילה מחיתולים דורשת התגייסות ומאמץ, אם הילד מתמודד עם אתגר אחר בחייו יהיה לו קשה להתמודד במקביל עם גמילה מחיתולים.


יכול להיות ששלושתם קיימים ופשוט לא שמתם לב, נהדר, איזה מזל שהצוות האיר את עינכם, ועכשיו, אפשר להתחיל.

 

אבל לפעמים זה אחרת.


אתם מרגישים שהילד שלכם לא בשל, לא מעוניין להוריד את החיתול, או שאתם מרגישים שאתם לא פנויים עכשיו ללוות אותו עכשיו בתהליך. מתוכנן לכם פרויקט גדול בעבודה או כל דבר אחר שמעסיק אתכם.


המתינו.


בקשו מהצוות שלא להוריד לילד את החיתול בינתיים. אם הילד מבקש לעשות פיפי בסיר/בשירותים בגן כי הוא רואה ילדים אחרים, אפשר לתת לו לעשות בסיר ולהחזיר את החיתול. בזמן הזה אפשר להתחיל לעניין את הילד בנושא, לחזק אותו בתחומי העצמאות ודחיית הסיפוקים, כי אלו חשובים לתהליך ולתכנן את המועד בו אתם כן חושבים להתחיל ללמד אותו לעשות צרכים בשירותים.

 

אתם רוצים להתחיל תהליך גמילה אבל הגננת אומרת שהילד לא בשל


התסריט ההפוך הוא שאתם מבררים, מתכוננים, בודקים, ונראה לכם שזה זמן מתאים להוריד את החיתול שהילד שלכם ילמד לעשות פיפי וקקי בשירותים. שיתוף הפעולה של צוות הגן חשוב מכיוון שהילד/ה נמצא/ת בגן חצי מהיום, ולכן אתם פונים לגננת ומשתפים אותה שאתם רוצים להתחיל גמילה מחיתולים.
להפתעתכם, אתם נתקלים בהתנגדות, "חכו קצת/ לא מתאים עכשיו/ הוא לא בשל".


אופססס, לזה לא ציפיתם. אז מה עושים עכשיו?

 

אל תיבהלו. שאלו אותה איך היא רואה את הדברים, ולמה היא חושבת שהילד שלכם לא בשל לתהליך עכשיו. כאמור, הגננת רואה ילדים רבים ולפעמים הילד שלכם מתנהג בגן באופן שונה מאשר בבית. יכול להיות שהיא תאיר לכם נקודות שלא חשבתם עליהן. אם כבר התחלתם תהליך גמילה והילד בלי חיתול בבית, הוא עשוי להיות מבולבל אם נשלח אותו לגן עם חיתול, לכן הבסיס הוא הידברות.

 

מה לעשות כשבגן לא משתפים פעולה עם גמילה מחיתולים

 

 

מי בכלל צריך להיות אחראי על התהליך?


הילד הוא שלכם, לכן אתם אחראים עליו ועל כל תהליך שהוא עובר. מכיוון שהוא נמצא לא מעט שעות באחריות צוות הגן, כדאי מאוד שתהיה הידברות ושיתוף עם הצוות לגבי מהלכים שאתם מחליטים לעשות. כדי שהילד יוכל לקבל את מלוא התמיכה והסבלנות כשהוא חווה את ההתנסויות הראשונות, וכמו כן את הפספוסים הראשונים בתהליך המשמעותי הזה, כדאי שהוא יעשה את הצעדים הראשונים בבית ולא בגן.


אפשר לנצל סופשבוע או אפילו את אחר הצהריים במשך מספר ימים, בהם הוא יהיה בלי חיתול ויתנסה בעשיית צרכים בסיר או בשירותים, אחרי שתראו שזה מצליח בבית, תוכלו לשלוח אותו בבטחה לגן בתחתונים ומכנסיים. חשוב שההליכה לשירותים תהיה ביוזמתו ולא רק תלויה בתזכורות שלכם.

 

וברוח הגישה הזו, בעצם אין התלבטות, גם אם הצוות בגן האיר את עינכם שהגיע הזמן להתחיל תהליך גמילה מחיתולים, אתם מבקשים מהם בצורה ברורה שלא יורידו לילד שלכם את החיתול לפני שקיבל מכם אישור שבבית, הילד מצליח לעשות פיפי וקקי בשירותים. ואתם מצידכם, לוקחים אחריות ולא שולחים אותו לגן בתחתונים לפני שזה באמת מצליח בבית. מאידך, אם התחלתם גמילה בבית, אחר הצהריים וזה מצליח, תוכלו לבוא לצוות הגן עם הצלחות מוכחות ולהרגיע את החששות שלהם לגבי המוכנות שלו.

 

הילד שלכם הוא שלכם, בדיוק כמו שאתם אחראים על ההחלטות היכן תגורו, באיזה גן הוא יתחנך ובאיזה חדש בבית הוא ישן, אתם מחליטים מתי לעשות שינויים עבורו ולהתחיל תהליכים כאלה ואחרים. יחד עם זאת, הילד שלכם באחריות מבוגרים נוספים בשעות הבוקר, לכן תקשורת ושיתוף בין ההורים לבין צוות הגן הם הכרחיים לטובתו. במידה וההורים רואים דברים באופן שונה מצוות הגן, השיח ביניכם חשוב מאין כמוהו על מנת שלא להעביר מסרים סותרים ומבלבלים לילד שלכם.

 

אודיל רוזנפלד

 

אודיל רוזנפלד היא מנחת הורים בגישת אדלר, מלווה הורים בתהליכי גמילה מחיתולים ויועצת שינה. מייסדת התוכנית "גומלים, הולכים - הדרך הקלה לגמילה מחיתולים" תוכנית אינטרנטית להדרכה וליווי ילדים בתהליכי גמילה מחיתולים. לאתר של אודיל לחצו כאן >

 

Save

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין