קריאת חובה: ספרים שאהבנו במיוחד

13.06.19 יום ה'
מאת:

בואו נדבר רגע על זמן הקראת הסיפור שלפני השינה.


זהו רגע מתוק של אינטימיות עם הילדים. הם כבר רחוצים ואכולים (במקרה הטוב) ואנחנו מפליגות איתם לעולמות אחרים. גם הרגעים בהם שולפים את הספרים הנבחרים ממדף הספרים הם רגעים משמחים, מכיוון ששם הקטנים-גדולים שלנו מתחילים לגבש את טעמם האישי ולהכיר את עצמם.

 

אנחנו אוהבות במיוחד לפגוש עם הילדים ספרים חדשים. לחוש יחד איתם את הראשוניות של החוויה. לחוות את הילדות מחדש בעצמנו, דרך העיניים שלהם... להתרגש וללמוד דברים חדשים - יחד איתם.

 

 

אם גם אתן אוהבות להפגיש את הילדים עם ספרים חדשים, נשמח להכיר לכן כמה כאלה שנמצאים כיום על המדפים. מאז פירסום המדור הקודם הצטברו אצלנו לא מעט ספרים שהיינו רוצות להמליץ עליהם.

 

חילקנו אותם הפעם לקטגוריות של ספרים לפעוטות וספרים לילדים, אבל גם הקטנים יותר יכולים ליהנות הנאה מלאה מהספרים שקיטלגנו עבור הגדולים יותר. אז הנה, מתחילות:

 

+ספרים לפעוטות+

 

המלצות ספרים לפעוטות דחפוזאור סבא שלי חמישה מכוערים

 

1. דחפוזאור
ספרו של מייקל וייט בתרגומה של עדי זליכוב-רלוי מחבר בין שתי אהבות גדולות של ילדים, דינוזאורים וטרקטורים, לכדי יצורי ענק צבעוניים. היצורים, בעלי שמות מיוחדים כמקדחוזאור או מלגזאורית, משמיעים גם קולות רמים שהם חלק בלתי נפרד מהקראת הספר.


אצל הזאטוט הביתי הספר הפך ללהיט ענק ובאופן חסר תקדים לא היה מוכן לשמוע בכלל על ספרים אחרים זמן רב אחרי שנכנס לביתנו. כמעט כל ערב מסתיים בקריאות קלאנק! ררראמבל! הונק הונק! אחריהם פורש הילד לעולם מתוק של חלומות.
(הוצאת ידיעות אחרונות)

2. סבא שלי
ספרה של מרתה אלתס שגם איירה, והספר תורגם ברגישות רבה על ידי יעל גובר. ׳סבא שלי׳ מתאר את מערכת היחסים בין נכד דובון לסבא דב מנקודת מבטו של הנכד, את עולמם הפנימי המיוחד ואת האהבה הגדולה ביניהם, למרות הזדקנותו של הסב שלעתים לא רואה, לא זוכר, או לא הולך כל כך טוב. האיורים בספר מקסימים והוא באמת מרגש ושובה לב.

 

רוב הסבים והסבתות שאנחנו מכירות הם סופר פעילים נמרצים, ומג׳נגלים בעצמם בין בייביסיטר לנכדים ושלל פעילויות הפנאי שלהם (טפו טפו טפו!) ולכן אנחנו מחדדות את ההמלצה שלנו לכך שהספר מתאים במיוחד עבור משפחות המתמודדות עם קרוב משפחה אהוב אשר מתמודד עם מחלה קשה או למשפחות אשר זכו לסבא-רבה פעיל ומעורב בחיי ניניו. במקרים כאלה הספר יכול לתווך לילד בצורה נפלאה את הסיטואציה ולהיות לעזר רב.
(כנרת זמורה-ביתן דביר)

3. חמישה מכוערים
אנחנו לגמרי משוחדות כשזה נוגע לספרים שכתבה ג'וליה דונלדסון ואייר אקסל שפלר, העומדים מאחורי הקלאסיקות המודרניות ׳טרופותי׳, ׳לשועל אין גרביים׳, ׳לקוף יש בעיה׳, ׳הענק הכי גנדרן בעולם׳ ועוד. השניים תמיד יוצרים עולם שלם ומופלא עבור הילדים וההורים גם יחד.

 

הפעם הם לוקחים את הקטנטנים לאפריקה, להכיר חמש חיות מכוערות במיוחד: חזיר יבלות, מרבו, גנו, צבוע נקוד ועזניה. הספר עליז ושמח, ונושא מסר חשוב ביותר: היופי הוא בעיני המתבונן, ובכלל – הוא באמת לא הדבר הכי חשוב בחיים.
(כנרת זמורה-ביתן דביר)

 

 

 ספרים מומלצים לפעוטות אלטעזאכן האריה שלי חלום על שולחן כחול


4. אלטעזאכן
ספרה של רינת הופר מחבר בין נוסטלגיה, געגוע ודמיון לאמירה עדכנית על מיחזור וקיימות. הספר עוסק בסבתא המגיעה כל יום לשכונה עם אלטעזאכן וגרוטאות בהם משחקים הילדים.

 

יום אחד, כסבתא לא מגיעה, מחליטים הילדים לצאת לחפש אותה והם עושים זאת על ידי שימוש מחדש בפריטים ישנים שהופכים לכלי תחבורה מקורי, בו הם נוסעים לחפש אותה. זהו ספר מתוק ומלא חן שמשמח ילדים ומבוגרים כאחד.
(כנרת זמורה-ביתן דביר)

5. האריה שלי
המאייר והסופר אמי רובינגר הלך לעולמו השנה, והשאיר אחריו חלל גדול מאוד בעולם ספרי הילדים. רובינגר היה קול שונה ומקורי שהעיד על עצמו שהוא "חושב כמו בן שנתיים", ואולי זו הסיבה שספריו היו כה אהובים על ידי הילדים וההורים. אצלנו הוא ללא ספק אחד מכוכבי מדף הספרים בבית, והחלטנו כמחווה מיוחדת לסופר האהוב, לסקור שניים מספריו האחרונים. האחד הוא ׳האריה שלי׳, המספר על אריה כסוג של חיית מחמד.

 

זהו אריה עליז ושמח שאוהב לשחק ולהיות בפעילות, וכמו בספריו האחרים של רובינגר, גם כאן הילדים משלימים את החרוזים בעצמם. איורי האריה המקסימים הזכירו לנו ספר אהוב אחר שלו, "אין אריות כאלה" מ-2007, שגם הוא להיט של ממש בבית.
(הוצאת כתר)

6. חלום על שולחן כחול
ספרו האחרון של רובינגר שיצא ב-2017 עוסק בשולחן כחול שהופך לכל דבר ויכול לקחת אותנו לכל מקום: על כנפי הדמיון השולחן הכחול לוקח את הקוראים למסע בערבות השלג, למדבריות הצחיחות, למעמקי הים ולמעוף בשמיים. גם כאן מופיע סימן ההיכר של רובינגר – החרוזים שהילדים משלימים בהנאה בעצמם וכך גם נכנסים למעורבות בסיפור.


זהו אחד מספריו הפחות מוכרים, אולי בשל היותו חדש יחסית, אך בהחלט שווה להכיר.
(הוצאת כתר)

 


+ספרים לילדים+

 

המלצות ספרים לילדים איפה רד המסע למאדים שאלות ותשובות על דינוזאורים נוני ונוני יותר נא לא לפתוח את הספר

 

1. איפה רד? המסע למאדים
ספרה הראשון של המאיירת והמעצבת תמר לב מספר על מסעם של תום וכלבו רד למאדים.
רד הכלב הולך לאיבוד ומשימתו של תום, וגם של הילדים הקוראים, היא למצוא את רד. בכל דף יכולים הילדים לאתר את רד המתחבא בתוך האיורים המרהיבים, מה שמוסיף רובד נוסף לחווית הקריאה.

 

מלבד הוויזואליות המרשימה מאוד של הספר הוא גם משעשע, מלא דימיון, עשיר וצבעוני.
(הוצאת ידיעות ספרים)

2. נוני ונוני יותר
הספר של הסופרת והמאיירת נעמה בנזימן נכנס ברגישות מדהימה לעולמם הרגשי הסבוך והמפותל של ילדים, מתחבר אליו ומעניק לגיטימציה והבנה לרגשות שבדרך כלל אנחנו פחות מדברים עליהם עם הילדים שלנו: קינאה, תחרותיות, כעס, נקמה, עלבון והכי חשוב - סליחה. הכל עטוף באיורים מהיפים והרגישים שראינו בספרות הילדים בארץ, עם טיפוגרפיה מאויירת שהיא לא פחות מושלמת.

 

קריאת הסיפור לילדה בת שש היוותה הזדמנות לשיחה מיוחדת על כל הרגשות שצפים ועולים מהספר: מהעולם של נוני ועד לחיי היום יום שלה ולאינטרקציות חברתיות שקורות בגן, הסמויות מעיני ההורים. זהו בדיוק סוד הקסם של נוני ונוני יותר.

(הוצאת עם עובד)

3. מבט מקרוב על - שאלות ותשובות על הדינוזאורים
כאילו לא עברו 66 מיליון שנה, הם שוב בכל מקום!
הדינוזאורים הם סחורה חמה בעולם הילדים בימינו, ואם גם אצלכן בבית מתעניינים ביצורים הענקיים והמסקרנים האלה, הספר המקסים שתורגם על ידי חגי ברקת ועוצב על ידי לנה ריאדנצ׳נקו יעניק את כל התשובות לשאלות שוודאי מעניינות את הדור הבא.

 

הספר נותן מענה לתהיות ושאלות סקרניות כמו למה יש להם שמות ארוכים ומסובכים, למה היה להם עור דמוי שריון ולמה נכחדו מהעולם. הוא מכיל יותר מ-60 לשוניות שמתחתיהן מתחבאות התשובות, מה שהופך את חווית הלמידה לאקטיבית ומהנה יותר.
(קוראים הוצאת ספרים)

 

4. נא לא לפתוח את הספר
ספרו של אנדי לי שאייר הית׳ מקקנזי הוא אחד מספרי הילדים המבריקים והמקוריים שנתקלנו בו בשנים האחרונות. יצור תכלכל שמופיע בדפי הספר מפציר בקוראים ובקוראות שלא להעביר דף תוך שהוא משתמש בטקטיקות שונות כמו פסיכולוגיה הפוכה, תחנונים ובקשות, והכל בחרוזים. כמובן שהתוצאה המתבקשת היא ההפוכה והספר הופך למסקרן יותר ויותר ככל שהבקשות שלא להמשיך ולהעביר דף גוברות, עד לסוף המפתיע.

 

המלצה שלנו - לפתוח את הספר, וכמה שיותר! (קוראים הוצאת ספרים)

 

 

+ספרים לגדולים יותר (גן חובה ראשית קריאה)+

 

המלצות ספרים לילדים חוצי אלכסנדר גרהאם בל

 

1. חוצי
ספר קומיקס הראשון לילדים של יוצרת הקומיקס והמאיירת הילה נועם עוסק בחתול חוצי של הילדה תמר, חתול שובב שאוהב לשוטט בשכונה, להיכנס לבתים ולהביא איתו הפתעות. באחד הימים מגלה תמר הפתעה בלתי צפויה מתחבאת בפרווה של חוצי, ויוצאת בעקבותיה להרפתקה, יחד עם חברה הפחדן יונתן.

 

ספר הקומיקס המקסים ידבר במיוחד לילדים עם חיות מחמד שובבות, אבל לא רק. (הוצאת עם עובד)

2. אלכסנדר גרהם בל
ספר מסדרת ממציאים ומגלים, הנכתב על ידי תמי שם-טוב. בסדרה ראו אור כבר ספרים על גלילאו גלילי, האחים רייט, מארי קירי עוד. הקסם שבסדרת הספרים הוא האפשרות להיכנס לראשם של המדענים הגדולים, להבין באיזה אופן חשבו ולעוד את הילדים לחשיבה מקורית ומחוץ לקופסה.

 

הספר על אלכסנדר גרהם בל מתאר בצורה מעניינת למדי את התהליך שהוביל להמצאה, וכולל סיטואציות שהן ממש קולנועיות. ספר מחכים ומהנה לילדים, ונותר לנו לקוות לעוד ספרי מדעניות, כמקורות השראה ועניין לבנות ולבנים כאחד.
(הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר)

 

 

+בונוס מיוחד: גם לנו מגיע! +

 

המלצת ספרים האמא עם הפסים רחלי שלו

 

האמא עם הפסים
מדובר פה למעשה בספר קומיקס לאמהות, שמאחד את טוריה של רחלי שלו המתפרסמים מדי שבוע במגזין מוצ״ש של "מקור ראשון".
שלו מתארת בצורה חדה והורסת מצחוק סיטואציות שכולנו מכירות יותר מדי טוב מחיי האימהות: הרגע שהילד נצמד לך לרגל במסיבת חנוכה בגן אחרי ששבוע שלם שר בהתלהבות את כל השירים בקולי קולות בבית, הרגעים בהם את מתה להתפוצץ מצחוק מהשטויות שהילדים עושים אבל חייבת לשמור על פוקר פייס והקפה, הו הקפה, שלעולם כבר לא תשתי אותו חם (או לפחות לא בזמן הקרוב). ספר כיפי ומעורר הזדהות – העולם של האמא עם הפסים הוא עולם מוטרף, מופרך, מבולגן ומגוחך. ממש כמו העולם שלנו.
(הוצאת ידיעות ספרים)

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין