אל המדבר, עם הילדים: מסלול לחופשה בפתחת ניצנה

05.07.20 יום א'
מאת:

כמו לרבים מבני ישראל, גם עבורנו הקורונה שיבשה את תוכניות הנופש המשפחתיות, שהיו מתוקתקות ומוזמנות מראש (ובזול, עם נקודות בונוס וכל הכיף הזה) לפסח ולסוכות 2020.

אחרי שבצער גדול אמרנו ביי בינתיים לטיולי כוכב משוגעים ביוון ובאיטליה - הפנמנו את המצב ואמרנו היוש לחופשונת בישראל היפה והמבטיחה.

התירוץ: חגיגת יום הולדת לאבוש.

הסיבה: די, כמה אפשר להיות בבית - צריך להתאוורר!

מכיוון שהימים האלה כל כך מורכבים וכל יציאה מהבית מעלה חשש, הגענו למסקנה שהיעד הכי מותאם קורונה בארץ זה המדבר - שפע של מרחבים, מיעוט של אנשים, אווירה נינוחה וערימות של שבירת שגרה.

פוסט ששותף בפייסבוק הוביל אותנו לצימר יפהפיה במצפה עזוז בפתחת ניצנה, או ״הפתחה״ בפי המקומיים. שם, בקדש ברנע, גרה חברתי מיכל רוזן שוורץ.

בעזרת ההמלצות שלה, הטיול פשוט נתפר בעצמו: 2 לילות, 3 ימים, 2 ילדות נמרצות, 2 הורים עייפים, 8 ארוחות ומדבר 1 גדול ומהמם.

טיול עם ילדים במדבר - צימר בעזוז

טיול במדבר עם ילדים - צימר בעזוז

חופשה במדבר טיול עם ילדים צימר בעזוז

כמה טיפים לטיול מדברי עם ילדים:

1. אוכל, קדימה, אוכלללל
אחד הדברים שהכי מקשים עלינו כשאנחנו מטיילים עם הבנות זה למצוא מקומות שכיף לשבת ולאכול בהם יחד איתן.

עוד יותר קשה זה לתזמן את זמני הארוחות ואת הזמן שעובר מהרגע שמצאנו, התיישבנו ועד שהאוכל מוגש לשולחן והן מספיק רעבות כדי לאכול אבל לא רעבות מדי כדי להיכנס להתקף טנטרום פומבי.

וכשמדובר במרחבי הנגב בהם הנסיעה מנקודה לנקודה ״קרובה״ יכולה לארוך חצי שעה ואפילו יותר - החלטנו לשנות גישה ולהביא איתנו את כל האוכל הדרוש מהבית.

במחיר של שתיים וחצי ארוחות במסעדה סבירה רכשנו צידנית ענקית ומשוכללת ולתוכה הכנסנו מכל טוב. חלק מהאוכל הכנו ערב מראש בבית (רוטב בולונז, לחם, עוגת יום הולדת, גרגירי חומוס מבושלים ועוד..) כדי לקצר תהליכים במהלך הטיול.

טיול עם ילדים במדבר - פיקניק במטע זיתים ליד עזוז

ההתארגנות עם האוכל הזכירה לנו התארגנות לקמפינג, אבל בגלל שידענו שאנחנו מגיעים למטבח מצויד בצימר - הכל היה הרבה יותר פשוט. בכל מקרה הבאנו איתנו גם גזייה לארוחות שטח, לארוחות שלפני הצ׳ק אין ואחרי הצ׳ק אאוט.

טיול עם ילדים המדבר -ארוחת שטח

המלצה שלי למטיילים עם ילדים בימי קורונה: שווה להתארגן על ציוד שטח מקצועי ומפנק.
זה מקל על החיים, חוסך ערימות של ציוד מאולתר, בריא יותר ובשורה התחתונה גם חוסך הרבה כסף.

טיול עם ילדים במדבר - צליית מרשמלו במדורה

2. זמן מדבר
אמנם אנחנו בישראל, אבל הזמן במדבר עובד אחרת. כל כך אחרת שזה אפילו ירגיש לכם כמו חו״ל. הדברים קורים לאט ובנינוחות, אבל באופן מפתיע הזמן עובר ממש מהר.

טיול עם ילדים במדבר - אנדרטה לחטיבת הנגב

3. את סדר היום במדבר מכתיבה השמש
נסענו בסוף יוני, מזג האוויר הכללי היה נעים בצל עם רוחות קרירות וחמימות לסירוגין. אבל לא משנה מתי תחליטו לנסוע, כדאי לקחת בחשבון שסדר היום יהיה אחר ומוכתב מלמעלה - על ידי השמש, הרוח והצל. בעיניי חלק מרכזי מהחוויה הוא להתמסר לשינוי וליהנות ממנו.

טיול במדבר עם ילדים פתחת ניצנה עזוז

אני לא ממליצה להעמיס באטרציות ופעילויות, אלא לבחור בכל יום יעד אחד ובשאר הזמן ליהנות מפשטות של המדבר. כדאי להתאבזר בשלל פעילויות ומשחקים לילדים כדי שתוכלו להעביר יחד את הזמן בנעימים - מה בדיוק לקחת וכמה? אתן מכירות את הילדים שלכן הכי טוב.

טיול עם ילדים במדבר

טיול במדבר עם ילדים נגב פתחת מיצנה עזוז

4. לבחור מקום לינה שיהפוך לבית
המדבר מקסים, אבל קשוח. כיף שיש בית נעים לחזור אליו בכל פעם שבחוץ נהיה מאתגר. כך שכדאי למצוא מקום שהשהיה בו היא חוויה בפני עצמה ולכן כדאי להשקיע בחיפושים כדי שיהיה מושלם.

טיול במדבר עם ילדים המלצה לצימר מצפה עזוז הנגב

הבית שמצאנו במדבר שייך למשפחת גבעון - משפחה לבבית וברוכת כשרונות המתגוררת במצפה עזוז.

טיול במדבר הנגב פתחת ניצנה עם הילדים

טיול במדבר עם ילדים המלצה לצימר

אורי, אב המשפחה מייצר שמן זית מקומי טעים ושחף, האם, היא אמנית קרמיקה מוכשרת מאוד אשר יצירותיה ממלאות את הצימר: גופי התאורה, הסבוניות, הצלחות, הכוסות ועוד ועוד הכל פרי יצירתה.

אין ספק שהמקום גדול בפרטים הקטנים, נקי, מטופח, מאובזר ב-ה-כ-ל, והתחושה היא של אירוח מפנק במיוחד.

טיול במדבר עם ילדים המלצה לצימר בעזוז

חופשה במדבר עם ילדים

טיול במדבר עם ילדים - המלצה לצימר בעזוז פתחת ניצנה

לפרטים: המצפה - אירוח מדברי בעזוז

אז חוץ מלנוח בצימר המפנק, מה עוד עשינו במדבר?
הנה המסלול המלא, הוא ידידותי לילדים (ועוד יותר להורים עייפים, כי גם אנחנו חשובים!)

1. ביקור באנדרטה לחטיבת הנגב בבאר שבע
בדרכנו מהבית בכפר סבא לצימר בעזוז, עצרנו באנדרטה הזו שהיא פסל חוויתי ברוח המדבר.

טיול במדבר עם ילדים - ביקור באנדרטה לחטיבת הנגב

למדתי על כל פינה של האנדרטה / פסל סביבתי המיוחד הזה (יצירתו האיקונית של האמן דני קרוון) בלימודי האמנות שלי, אבל מעולם לא ביקרתי שם ומעולם לא חשבתי שמדובר בכזו אטרקציה מעולה לילדים.

הגישה נוחה וקלה, המקום חשוף אמנם לשמש, אבל בתוך מבני האנדרטה יש צל בשפע. ממליצה להצטייד בכובעים, מים ולקחת בחשבון לפחות 40 דקות של התרוצצות וחקירה בין המבנים.

בחניון למטה יש מספר שולחנות פיקניק מוצלים, שם אכלנו ארוחת צוהריים קלילה והמשכנו ישירות לעזוז.

2. גלישת חולות!
סמוך לישוב באר מילכה תמצאו את חולות עגור  ובהן דיונת חול ענקית עם חולות רכים ונעימים. שכרנו שני בורדים מלירן, חקלאי חביב שגר בכמהין - ויצאנו לגלוש.

טיול במדבר עם ילדים - גלישת חולות בדיונה בחולות עגור באר מילכה

אפשר לגלוש על הבטן, בישיבה, בעמידה, לאט או מהר - איך שרוצים. פעילות סופר כיפית המתאימה לפעוטות (בצמוד לאחד ההורים), לילדים וגם להורים שאוהבים להשתולל כמו ילדים. המקום לא מוצל בכלל, והעלייה במדרון אחרי הגלישה מתישה, אז מומלץ להגיע לשם החל מחמש אחה״צ וממש כדאי להביא איתכם קרם הגנה, נשנושים, מספיק שתייה ובגדי החלפה.

טיול במדבר עם ילדים גלישת חולות פתחת ניצנה

כל כך נהננו עד שלא שמנו לב שהזמן עובר, וכשהיינו בדרך לאוטו פתאום קלטנו שהשעה כמעט 20:00. אן הקטנה שלנו נרדמה באוטו והמשיכה לישון עד הבוקר, הטיפוס בחולות התיש אותה בטירוף, מזל שהבאנו איתנו בגדי החלפה והחלפנו לפני שיצאנו לדרך.

לתיאום השכרת בורד: לירן - 052-5203025

3. קרון הרכבת
בכביש המוביל למצפה עזוז מצאנו נקודת חן מתוקה ומסקרנת: קרון רכבת מימי התורכים המשמש כיום כמסתור לצפייה בציפורים - חוברות המתגוררות באזור.

טיול עם ילדים במדבר מצפור חוברות בקרון רכבת

כדי להצליח לראות את החוברות המתוקות צריך להיות ממש בשקט ולהמתין בסבלנות, שני דברים שאין סיכוי שיקרו עם הבנות שלנו. אז חוברות לא ראינו, אבל הטיפוס על הקרון וההליכה על שביל האבנים היוו אטרקציה בפני עצמה והופ - הנה עוד שעה כמעט עברה.

4. פיקניק במטע זיתים
עוד נקודה מתוקה בדרך למצפה - מטע זיתים עם שולחנות פיקניק מוצלים של קק״ל. המקום נקי ומטופח, יש פחי אשפה, מקום מסודר להבעיר אש וביום האחרון עשינו שם פיקניק כיפי, אחרי הצ׳ק אאוט.

טיול עם ילדים במדבר פיקניק במטע זיתים ליד עזוז

טיול עם ילדים במדבר פתחת ניצנה פיקניק במטע זיתים בעזוז

5. המדבר שבחוץ
באמת שלא היינו צריכים לעשות הרבה כדי ליהנות מהמדבר. הצימר נמצא מול פארק בארותיים וסיפק לנו שפע של פעילויות פשוטות וקלילות, כמו שאנחנו אוהבים: הדלקת מדורה וצליית מרשמלו , צפייה בשקיעה, התבוננות בחרקים עם זכוכית מגדלת, נדנוד על ערסל, צפייה בכוכבים ואפילו הבנות נהנו לטאטא את המחצלת בחוץ.

חופשה במדבר עם ילדים שקיעה במצפה עזוז

חופשה עם ילדים במדבר נגב פתחת ניצנה עזוז המלצה לצימר

מה עושים עם ילדים במדבר טיול עם ילדים פתחת ניצנה

6. תצפית כוכבים
אין כמו הלילה במדבר הנגב - פשוט אין! המראה של הכוכבים בשמיים פשוט מהפנט ומהצימר שלנו יש נקודת תצפית מרהיבה לשמיים. התלבשנו בבגדים ארוכים, לקחנו פנסים ויצאנו לטיול לילי קטן ומרגש.

טיול במדבר עם ילדים טיול לילי תצפית כוכבים בנגב פתחת ניצנה

וכשהבנות הלכו לישון, ישבנו מחוץ לצימר עם בקבוק יין המדבר היה כולוווו שלנו :)

---

לקינוח, הנה עוד 5 המלצות שקיבלנו ממיכל אבל לא הספקנו הפעם לחוות באופן אישי, אולי בביקור הבא:

1. ביקור בנקודת התצפית הפתוחה או במרכז המבקרים של תחנת הכוח התרמו-סולארית אשלים

2. טיול רגלי בחמוקי ניצנה - עדיף מוקדם בבוקר או אחה״צ כי אין שם צל

3. ביקור בשירת המדבר - חוות תבלינים אורגנית משפחתית בבאר מילכה

4. ביקור בבית הדבש בקדש ברנע

טיול בגן לאומי שבטה - יש גם סיורים מודרכים המיועדים למשפחות

ואם לא רוצים להביא אוכל מהבית? הנה ההמלצות של המקומיים היכן כדאי לאכול עם הילדים:

קפה עזוז
חובת ביקור! בית קפה צמחוני, הכי שאנטי שיש, באווירה מגניבה של כריות ומחצלות על הרצפה, קפה טוב ואוכל מיוחד. לילדים יש פיצות home made מעולות, למבוגרים יש אחלה אפשרויות החל ממסבחה ועד לקציצות קינואה מדהימות. הכל קצת חריף, מגיע עם גבינות ו/או טחינה. כדאי לשים לב לשעות: המקום פתוח ביום חמישי משעה 14:00 עד הלילה. ושישי ושבת משעה 10:00 עד הערב (בדרך כלל 20:00 אלא אם כן האוכל נגמר לפני).

כדאי להגיע לארוחת בוקר כבר ב- 10:00 או בחמישי לארוחת ערב ולזכור שאתם בזמן מדבר והכל לוקח זמן.

טעם במדבר
אוכל ביתי בחורשת זוהר (מול כמהין). יש שם בשרים, דגים, צמחוני, תבשילים, ירקות וכדומה. מאוד מאוד נחמד. פתוח כל יום בשעות הצוהריים.

חואניטה
נמצאים בבריכה של קדש ברנע (ועושים גם משלוחים). פיצות ביתיות מעולות בטאבון, וסלטים מעולים. פתוחים מ 18:00 כמעט כל יום (צריך לבדוק מולם מראש).

הבוטקה
בר בשרים בקדש ברנע. צחי בעלה של מיכל אומר שהוא מכין את הבשרים הכי טובים בארץ (גם הם עושים משלוחים).

תוכלו למצוא אצלו המבורגרים, כריך אנטריקוט, פיש אנד צ׳יפס, עופות ועוד. פתוח משעה 16:00 עד 22:00.

בריוש
מאפייה בקדש ברנע, פתוחה רק בימי שישי בבוקר החל מהשעה 8:00. תמיד כדאי להגיע מוקדם כי הכל נחטף. יש בדרך כלל קראסונים, פוקאצ׳ות, בורקסים ועוד…ֿ

התחנה
בצומת קציעות יש תחנת הדלק ביחד עם חנות שפתוחה 24/7 ויש שם הכל. מומלץ לעצור שם בדרך חזרה הביתה, לתדלק ולקנות תוצרת מקומית הביתה של ירקות, פירות, קמח כוסמין מלא של משק מדליה, שמן זית אורגני ועוד…הם מוכרים שם גם בורקסים, פיצות, ארטיקים, ברד ועוד נשנושים.

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!

מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!