איך הפסקתי לפחד והתחלתי לאהוב חיתולי בד

21.04.16 יום ה'
מאת:

איך יודעים אם הורה מחתל בבד?
אל דאגה, הוא כבר יספר לך.

 

כשכרמל בכורתי נולדה, באחד משיטוטיי האינסופיים באינטרנט בחיפוש אחר נחמה בתצורת שופינג, קניתי מארז התנסות של חיתולי בד. מעולם לא פתחתי אותו. מדי פעם כשקצה השקית האדומה בצבץ מתחת לכורסה תהיתי ביני לבין עצמי אם השתגעתי סופית.

 

איך שמים אותם? איך מנקים אותם? ומה יקרה, אם חלילה היא תעשה בהם קקי? זה לא בשבילי.

 

הכל על חיתולי בד

 

אחרי שנה וחצי של מלחמה עיקשת בתפרחות חוזרות ונשנות, הוצאות על חיתולים אקולוגיים, משחות החתלה ועשרות שקיות אשפה מלאות בחיתולים מלוכלכים, כבר היה לי ברור שבילד הבא אנחנו מנסים חיתולי בד. והשאר היסטוריה.

 

חיתולים חד פעמיים

 

 

מיכאל ואחריו גם עמוס, אחיה הקטנים של כרמל נולדו שניהם הישר לתוך חיתולי בד רכים ונעימים. לא היה קל, לקח זמן להסתגל, להתמקצע, לשלב את זה בשגרה של הבית, אבל ההחלטה הזו מוכיחה את עצמה בכל פעם שאני מדלגת על המעבר בסופר של החיתולים, משחות ההחתלה והמגבונים.

 

תינוק מחותל בחיתול בד

 

למה לחתל בבד?

מניעים אקולוגיים, חיסכון כלכלי משמעותי, טוסיק בריא - אלה רק הבונוסים. הסיבה האמיתית היא, ביננו, שזה מהמם. בניגוד לסמטה האפלולית והמשמימה בסופר פארם של החיתולים החד פעמיים, עולם חיתולי הבד עשיר ואקלקטי.


בהתחלה זה עלול להראות מעט מסובך - אבל מילה שלי- אחרי שתי כביסות אתן כבר שולטות בז׳רגון, חולמות על ספיישל אדישנ׳ס בלילה, ומשוויצות לשכנה המצקצקת. מפה לשם, לפני שהספקתן להגיד ״רפידת במבוק-כותנה״, יגיע הרגע הזה, שתרפרפו על האלבום בסמארטפון כדי לשלוח תמונה לסבתא, ותגלו שיש רק תמונות של הטוסיק. מחותל בבד כמובן.

 

חיתולי בד

 

אז כדי לצלול פנימה בבטחה הרי לכן מדריך מקוצר

 לחיתול (בין אם הוא חד פעמי או עשוי מבד) יש שני תפקידים: הראשון הוא כמובן לספוג נוזלים, והשני - למנוע מהם לצאת מחוצה לו. בחיתולי בד, את שני התפקידים האלה ממלאים, באופן מפתיע, בדים. החלק הפנימי עשוי בדים סופגים והחלק החיצוני הוא כיסוי עמיד לנוזלים - בד שעבר לימינציה ונקרא P.U.L / T.P.U.
וזהו, החלק המסובך מאחורינו.

 

אך לפני הכל, להלן מילון מונחים קצר לז׳רגון הייחודי.

 

פלאט

מלשון שטוח - הינו מרובע משכבה אחת של בד, שניתן לקפל לצורת רפידה או לכרוך סביב התינוק.

הרבה לפני שהחיתול החד פעמי הפך לעניין שבשגרה, כרכו סביב תינוקות ״פלאטס״ (Flats) - חיתולי טטרה ופלנל, אלה שכיום תלויים על כתפו של כל הורה טרי טרוט עיניים.

 

פריפולד (PREFOLD)

הכוונה למרובע מכמה שכבות של בד שתפורות יחדיו, גם אותן ניתן לכרוך סביב התינוק או לקפל בפשטות לרפידה.

 

רפידה

הינה בעצם ההומו סאפיינס של חיתולי הבד, אם תרצו. מדובר במס׳ שכבות של בד שתפורות יחדיו בצורת מלבן מאורך - ללא צורך בקיפולים או כריכות.

 

הגענו לתכלס. הנה הם, ארבעת הסוגים העיקריים של חיתולי בד:

 

All In One1
הכל באחד - או: גם סבא יחליף חיתול בקלות. זה הסוג שהכי קרוב במהותו לחיתול חד פעמי. החלק הפנימי (הסופג) והחלק החיצוני (הכיסוי), תפורים כיחידה אחת.

 

חיתול בד all in oneממש כמו חיתול חד פעמי

 

כל מה שנשאר לכם זה לשלוף ולחתל את התינוק - בדיוק כמו חיתול חד פעמי. בעצם, לא בדיוק, כי החיתול המשומש נזרק לסל הכביסה ולא לפח. היתרון הברור של שיטת החתלה זו - ידידותית לתפעול ושימוש. החיסרון - לעיתים חיתולי ״הכל באחד״ יקרים יותר, וכתלות באופן שבו החיתול תפור - גם זמן הייבוש יכול להיות ארוך יחסית.

 

חיתולי בד all in one

 

All In Two
הכל ב-2 - או: תקתקו רפידה וסעו.

 

תינוק מחותל בכיסוי ורפידהעמוס מחותל בכיסוי ורפידה

 

כאן הרפידה והכיסוי נפרדים אחד מהשני. למה זה טוב? לרוב ניתן להחליף רק את הרפידה המלוכלכת באחת נקיה, ולהשתמש בכיסוי שוב ושוב עד שהוא בעצמו מתלכלך. קל לניקוי, חסכוני ומתייבש מהר. אם תכינו כיסוי עם רפידה מראש - אפילו סבא לא ירגיש בהבדל.

 

כיסוי ורפידה של חיתול רב פעמיאפשר להחליף רק את הרפידה ולהשתמש בכיסוי מס׳ פעמים

 

כיסוי לחיתול מבד

 

Pocket Diaper
חיתול כיס - או: התרפיה החדשה שלכם מול הטלוויזיה.

 

חיתול כיסחיתול כיס (Pocket Diaper) – כשמו כן הוא, חיתול בד עם כיס אליו נכנסת הרפידה

 

כיסוי שבצידו הפנימי יש כיס מבד, אליו מכניסים רפידה. כשחיתול כיס מתלכלך, בדיוק כמו במקרה של חיתול ״הכל באחד״ - גם הכיס וגם הרפידה נזרקים לכביסה. חיתולי כיס לרוב יהיו זולים יותר מחיתולי ״הכל באחד״, קלים לניקוי, מתייבשים מהר ומאפשרים הוספת ספיגה בקלות לתוך הכיס - למקרה של שנת צהריים, נסיעה ארוכה, שנת לילה ועוד.

 

לא ניתן להחליף רק את הרפידה ולהשתמש בכיס שוב עם רפידה נקיה - וזה ההבדל בין כיס ל״הכל ב-2״.

 

 

פיטד (Fitted)

הינו האחרון בנבחרת שלנו, או: האח הנודיסט של ״הכל באחד״.

 

פיטד (Fitted) – חיתול בד שעשוי רק משכבות בד סופגפיטד (Fitted) – חיתול בד שעשוי רק משכבות בד סופג

 

חיתול שכולו רק שכבות של בד סופג, ללא כיסוי חיצוני. אז מה זה עוזר לי, אתם שואלים, הרי אם הוא ספוג לגמרי עד השכבות החיצוניות, גם הבגדים ירטבו.


לפיטד דווקא יש כמה יתרונות, מהמרכזיים שבהם: כל כולו ספיגה, לכן בתוספת כיסוי חיצוני - פיטד הוא פתרון מצויין להחתלה בלילה. פיטד עשוי רק מבד טבעי ולכן הוא נושם ואוורירי - אידיאלי במהלך היום כשרוצים לתת לטוסיק לנשום אוויר צח.

 

בסדר בסדר, הבנתי. אז מה מומלץ?

 הכי מומלץ? לבקר בבית שמחתל בבד. זוהי העצה הראשונה והטובה ביותר שאפשר לתת למי שמעוניין להכנס לעולם הבד.

 

להכיר מקרוב את הסוגים השונים, למשש, לשאול, לראות איך מחליפים חיתול, איפה מאחסנים חיתולים מלוכלכים, לשמוע על שגרת הכביסה, מה עושים מחוץ לבית ועוד. המפגש הפרונטלי עושה סדר והופך את השיטוט וחיפוש המידע העצמאי לקל יותר. אין חיתול בד ״מומלץ״, יש ״מתאים״. ומה שמתאים לי - לא בהכרח יתאים לכם.

 

איך מחתלים בחיתולי בד


האם אתם מעדיפים בדים טבעיים? האם הטוסיק המיועד אתכם בבית או במסגרת? מהי התדירות בה תרצו לכבס? מהו התקציב? האם זה ילד ראשון, ששווה להשקיע בשבילו בחיתולי בד איכותיים, שיוכלו לעבור הלאה לאחיו? האם תעדיפו שלושים חיתולים זהים? או שתרצו מגוון של כל הסוגים והמינים?

 

איך מחתלים בחיתולי בד

 

לא חייבים לקפוץ ראש, אפשר בהחלט להתחיל מלטבול את הרגליים, לקנות שניים או שלושה חיתולי בד ממותגים שונים ולנסות, לבדוק מה מתאים לכם. לא מומלץ להתחייב ולקנות מארז חיתולים מסוג ספציפי לפני שניסיתם והבנתם שזה זה. היתרון בחיתולי בד - לא מתאים לכם? תמיד אפשר למכור הלאה. רוצים לנסות בעלות נמוכה? תמיד אפשר לקנות יד שניה. קבוצת הפייסבוק של קניה, מכירה והחלפה של חיתולי בד מיועדת בדיוק לכך.

ולא נסיים לפני שנתייחס לפיל בחדר. הקקי.

 

הטיפול השוטף בחיתולי בד הוא ברור ופשוט. הורדנו חיתול מלוכלך מהטוסיק:

 

1 - נאחסן את החיתולים המלוכלכים במקום מאוורר ויבש עד כמה שניתן עד הכביסה.
חיתולים עם פיפי אפשר להכניס למכונת הכביסה כמו שהם.


חיתולים עם קקי:
א. במידה והתינוק בהנקה מלאה - אפשר להכניס למכונת הכביסה כמו שהם.
ב. במידה והתינוק מקבל משהו חוץ מחלב אם (טעימות, מוצקים, תמ״ל, ואפילו בקבוק תמ״ל בשבוע) - יש להסיר את הקקי מהחיתול בעזרת שפריצר (בידה) ישר לתוך האסלה.

 

2 - חיתול בד הוא פריט כביסה מלוכלך מאוד, ויש להתייחס אליו בהתאם. נתחיל עם תוכנית קצרה של שטיפה וסחיטה במכונת הכביסה לכל החיתולים המלוכלכים. תפקידה של התוכנית הקצרה להסיר את רוב הלכלוך ולאפשר לתוכנית העיקרית להתבצע במים נקיים.

 

איך מחתלים בבד

 

3 - נמשיך לתוכנית כביסה עיקרית וארוכה יותר, אליה ניתן ורצוי להוסיף כביסה רגילה של הבית. מכבסים עם אבקת כביסה רגילה, אפשר להשתמש במסירי כתמים ע״ב חמצן, אפשר לייבש במייבש או בתליה.

 

4 - מה יצא? ערימת חיתולי בד נקיים, פלאפיים וריחניים - מוכנים לשימוש חוזר. וחוזר. וחוזר חלילה.

 

היכן רוכשים? אין לי אף דודה שחוזרת מארה״ב בתקופה הקרובה


עזבו את המזוודה של הדודה בשקט. סצינת חיתולי הבד בארץ מתלהטת ואחד הסימנים הבולטים הוא כמות המותגים שנמכרים פה על ידי המשווקות הנהדרות והמקסימות. לפני מספר חודשים אף נפתחה בתל אביב חנות חיתולי הבד הראשונה בישראל, אשר מגוון ואיכות החיתולים שנמכרים בה לא מביישים אף חנות בחו״ל.

 

חיתולי בד צ׳רלי בננה

 

 

פופקה >>
החנות ברח׳ איילת השחר 6, תל אביב
בימים א-ה בשעות 10:00-17:00 ימי שישי עד 14:00

 

בוז׳ולינו >>

קיוטוש >>

אושו פושו >>

צ׳רלי בננה >>
ניתן להשיג גם בחנויות המובחרות ברחבי הארץ

 

לפני כשנה וחצי הקמנו, נועה דנון ואנוכי את קבוצת הפייסבוק ״סודות חיתולי הבד״.

 

תינוקות מחותלים בחיתולי בד רב פעמיים

בקבוצה תמצאו תשובה לכל שאלה שיש לכם בנוגע להחתלה בבד. מאמרים, פוסטים, ומעל 2000 חברים שישמחו לצרף מחב״דים חדשים למשפחה. תוכלו לקבל מאיתנו סטאש להתנסות במגוון סוגים בחינם, לקרוא על סוגי החיתולים והבדים, להציץ בסקירות על המותגים השונים, ללמוד עוד על אחסון וכביסה, למצוא מחתלים באיזורכם שיעשו לכם מפגש היכרות, ולהתמכר.

 

חיתולי בד רב פעמייםצילום: טלי דברת

צילום תמונות הכתבה והפקה: טלי דברת
תודה לדוגמנים המתוקים יובל ועמוס

 

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין