חומצה פולית בהריון - החברה הכי טובה לתשעה חודשים

06.10.19 יום א'
מאת:

כמעט כל אישה שמתכוונת להיכנס להריון יודעת כבר היטב שמומלץ לה ליטול חומצה פולית, ורובנו באמת עושות זאת (שזה נהדר). אבל אנחנו גם בעד להבין עד הסוף מה אנחנו מכניסות לגוף ולמה זה כל כך נחוץ. אז חקרנו עבורכן קצת בנושא, וחזרנו עם כל המידע על החומצה הטובה, על הסיבות בגללן היא כל כך חשובה לנו, ועל המזונות בהם ניתן למצוא אותה.

 

אז, שנתחיל?

 

מהי חומצה פולית?

חומצה פולית היא ויטמין שמתמוסס במים הנקרא גם B9, היא מצויה במזונות שונים (עוד מעט נפרט בדיוק אילו) ומתפרקת בגוף באמצעות אנזימים במערכת העיכול. זהו ויטמין חשוב מאוד לא רק בהריון. גם לגברים ולמי שאינה בהריון מומלץ לצרוך לפחות חמישה מזונות עשירים בחומצה הזו ביום. היא מקטינה בקרב גברים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, מפחיתה סיכון לאלצהיימר ולסרטן השד(!) וחשובה מאוד למערכת חילוף החומרים, העצבים ולתאי העור. כאשר ישנו מחסור בחומר בהריון, הדבר עשוי להוביל למומים שונים בעובר, בעיקר מומים בחוט השדרה ובמוח. כדי להקטין את הסיכון להיווצרות מומים כאלה חשוב לוודא שבגוף ישנה מספיק חומצה פולית עוד בטרם הכניסה להריון. זו הסיבה שבגללה הרופאים המליצו לכן להתחיל את נטילת התוסף כמה חודשים עוד לפני הכוונה להתחיל לנסות. עוד סיבה שבגללה חשוב לקחת את התוסף במהלך התקופה הוא שהחומר גם חשוב למניעה של אנמיה בהריון. 

 

 

 

מתי כדאי להתחיל ליטול את התוסף?

כאמור, את התוסף כדאי להתחיל לקחת שלושה חודשים לפני תחילת הניסיונות להיכנס להריון, ולהמשיך, כמובן לכל אורכו. משרד הבריאות מצידו ממליץ לנשים בגילים המתאימים ליטול את התוסף גם אם אין תכנון קונקרטי בפתח, כי הריון אינו תמיד מתוכנן, וחשוב כאמור, שכמות החומצה הפולית בגוף תהיה מספקת כבר בשלב הכניסה להריון. התוסף חשוב במיוחד בשלושת החודשים הראשונים, מכיוון שאז התאים מתחלקים, ומתפתחים האיברים של העובר, כאשר הוויטמין חשוב מאוד להתפתחותם התקינה. 

 

מהו המינון המומלץ לנשים בהריון?

מומלץ לקחת כדור אחד של 400 מ"ג ביום. מלבד החומצה הפולית ממליץ משרד הבריאות על נטילת ויטמין D, שאינו נמצא במזונות רבים, ולכן שכיח למצוא חוסר שלו בקרב נשים הרות. ניתן כן למצוא את הוויטמין בדגים כמו מקרל, סלמון וסרדינים, בבשר אדום, חלמון ביצה ומוצרי חלב מסוימים המועשרים בוויטמין. 

תוסף חשוב נוסף הוא ברזל, אותו מומלץ לצרוך בכמות של 30 מ"ג ביום, עד חודש וחצי אחרי הלידה. הברזל נמצא במזונות רבים, אך הגוף לעיתים מתקשה לספוג אותו בשל צריכתו לצד מוצרי חלב. ניתן למצוא ברזל  בקטניות, טחינה, פירות מיובשים, שיבולת שועל, קינואה, שקדים ואגוזים, וכן בבשר בקר והודו. 

משרד הבריאות ממליץ גם על נטילת יוד במינון של 150 - 250 מיקרוגרם. מעבר לתוסף התזונה, את היוד ניתן למצוא בדגים ופירות ים, באצות, מוצרי חלב, ביצים ומלח עם תוספת יוד. נדגיש כי גם אם אתן אוכלות הרבה מהמזונות המועשרים בוויטמינים אלה, חשוב לקבל אותם גם כתוסף כדי להבטיח כמויות מספיקות וספיגה שלהן בגוף. 

 

 

מתי מומלץ לקחת מינון גבוה יותר?

לנשים אצלן התגלה בעבר בהריון מום הקשור במחסור בוויטמין כמו מום פתוח בתעלה העצבית, או שיש היסטוריה משפחתית כזו חשוב לקבל ייעוץ מתאים לגבי מינון נוסף, מכיוון שהם נמצאות בקבוצת סיכון. גם נשים אפילפטיות צריכות להיוועץ ברופאים לגבי מינון מתאים, מעבר למינון הרגיל. בקבוצת סיכון נמצאות גם נשים עם סוכרת, קרוהן, צליאק או עודף משקל, וגם להן מומלץ להיוועץ ברופאים כדי להבין בדיוק מהו הרכב הוויטמינים המומלץ עבורן בהריון. 

 

באילו מזונות ניתן למצוא חומצה פולית?

המקורות הטובים ביותר לחומצה החביבה שלנו הם עדשים, חסה, תרד, ברוקולי, כרובית, פטרוזיליה, אספרגוס, באק-צ'וי וכבד עגל. מקורות טובים הם גם אפונת גינה, כרוב רגיל וכרוב ניצנים, פלפל, שומר, כרישה, עגבניות, קישואים, תותים (כיף!). 

 

 

 

אז למה בעצם חשוב לקחת את התוסף מעבר למזון?

גם אם תתמידו ותאכלו רק את המזונות ברשימה שלמעלה, לצערנו, רק 50 אחוז מהחומר יספג לכן בגוף, במקרה האופטימלי.. אם מדובר במוצר ששכב בהקפאה, עבר הפשרה, איחסון וכל מיני הרפתקאות בדרך לצלחת, הוא כבר יורד לרמה של 10 אחוז ספיגה, ואנחנו רוצות לקבל את כל הכמות ישירות לגוף ולהיות בטוחות שלעובר יש את כל הוויטמינים הוא זקוק כדי להתפתח כמו שצריך. 

 

עוד מקרים בהם נטילת התוסף חשובה 

רובנו מכירות את השילוב של חומצה פולית עם הריון, אבל יש עוד הרבה מאוד בעיות בריאות שיגרמו לרופאים להמליץ על נטילת התוסף. ביניהן אנמיה, קרוהן, דלקות מעיים ושלשולים, דיכאון, דמנציה, סכיזופרניה ועוד. כאשר ישנו מחסור בוויטמין בתקופה שאינה הריון האדם עשוי לחוש חולשה, עצבנות, בלבול, דיכאון נדודי שינה ועוד הפתעות לא נעימות. לכן, גם כשאנחנו לא בהריון כדאי להקפיד כמובן על תזונה מאוזנת שכוללת את הוויטמינים החשובים לגוף שלנו. 

++++

 

ברוכות הבאות, נעים מאוד להכיר

שמי טל מאור זינגרמן, המייסדת והעורכת של ׳אמהות בסטייל׳.

מעצבת, יזמית, אשת קהילות ותוכן, נשואה לשי ואמא גאה לשתי בנות שהן פשוט החיים שלי. בשנת 2010 פתחתי את הבלוג הראשון שלי ׳כלות אורבניות׳ ומאז אני לא מפסיקה לכתוב ולצלם. כאן במגזין ובקהילות שלנו אני משתפת את כל ההמלצות והתובנות שלי כאמא מכורת עיצוב ואסתטיקה וגם סוקרת שלל מוצרים מעולמות הלייף סטייל לאמהות וילדים.

במהלך השנים האחרונות התאהבתי בחינוך המונטסורי והחלטתי להתעמק באהבה האמיתית שלי: לבבות של ילדים והורים.
בשנת 2021 התחלתי ללמוד את הגישה באופן רשמי בארגון המונטסורי העולמי מייסודה של ד״ר מריה מונטסורי וממשיכי דרכה.
כיום אני בעלת תעודת מונטסורי אסיסטנט לגילי 0-3, 3-6 וגם 6-12

ובאוקטובר 2023 התחלתי ללמוד לקבלת תואר דיפלומה בינלאומי ולהפוך למדריכה מונטסורית מוסמכת AMI .

אני מאמינה שתוכן טוב, יפה ואיכותי יכול לשדרג מהותית את חווית האימהות ובעיקר לגרום לכל אחת מאיתנו לא להרגיש לבד.
ואם הגעת עד לכאן,
כנראה שאת מסכימה איתי ואת הכי מוזמנת להצטרף!


מחכה לך בקבוצה הסודית  בקבוצת עיצוב חדרי הילדים  וגם באינסטגרם הפעיל שלי >

 

 

טל מאור זינגרמן
@imahotbstyle
הצטרפו אלינו באינסטגרם - הכי כיף איתנו!
אמהות בסטייל - המגזין